November 23, 2004

بچه هاي وب لاگ نويس و جنگ "خليج فارس"

برای خواندن اين مقاله در خبرنامه ی گويا روی اينجا کليک کنيد.

sokhan November 23, 2004 12:57 PM
نظرات

با سلام بر جناب سخن

بنده بیشتر از این پیام در نظرگاه شما نمی گذارم. حق با شما است و شما صاحب خانه هستید. در عین حال هرگز هیچ ip مسدود نشده است و پیام هر دو طرف پاک شده است. احترام هم یعنی اگر صاحبخانه نمی خواهد از شما پذیرایی کنید بروید جایی دیگر. من هم بخاطر احترامی که به صاحب این تارنگار دارم تنها جوابم را در این پیوند می گذارم و دیگر اگر کسی می خواهد بحث را ادامه بدهد می تواند از طریق ای-میل یا جای دیگر ادامه بدهد:
http://www.azargoshnasp.net/~iran/pasokh/pasokhdarbaareyehtork.htm
موفق باشید.

irani_kurd November 30, 2004 06:36 AM

آقاي ف.م.سخن
ما دلايل خود را قبل از اين Commentبصورت منطقي بيان کرديم اين جواب ما در تناظر با پاسخ آقاي
Iran_vatandoost November 29, 2004 04:38 AM
مي باشد اگر شما جواب ايشان را حذف بفرماييد مي توانيد جواب ما را نيز حذف نماييد و ما نيزاز ارسال دوباره آن خودداري خواهيم کرد و مطمئن مي شويم شما جانبدارانه و يکطرفه عمل نمي کنيد.

و بهتر است آنچه که نيستيد آن را ادعا نکنيد شما بارها اين IP را مسدود کرده ايد.

گروه ايرانيان ترک آزاد انديش.

November 29, 2004 07:27 PM

دوست بسيار محترمي که آخرين نظر را برای دهمين بار گذاشتند اميدوارم از کار خودشان راضي و سر افراز باشند! همين ها نشان دهنده ی فرهنگ شماست و روش شما هم غير از قلدری و پايمال کردن حقوق ديگران نيست. تنها فرق شما با حکومت اسلامي در اين است که شما ابزار تحميل عقايد آنها را نداريد والا روش های تان يک سان است. من مي توانم آی.پي شما را برای پيغام گذاری مسدود کنم ولي اين کار را نمي کنم چون ممکن است ديگراني باشند که بخواهند از همان آی.اس.پي ِ شما با آی.پي ِ يکسان پيغام بگذارند و نتوانند. راه ديگر هم اينست که نظرات را اول خودم دريافت کنم و بعد اينجا بگذارم. ولي به خاطر يک نفر که حق ديگران را زير پا مي گذارد چنين نخواهم کرد و شما هم با اين روش بسيار پسنديده، خوانندگان را به اقوام مختلف علاقمند فرماييد!

ف.م.سخن November 29, 2004 05:11 PM

حرف از احترام زدن شما و حمايت از فاشيستهاو کساني که حقوق اوليه اقوام و ملل را با قدرتي که استعمار انگلستان به آنهاداده است پايمال مي کنند، باهم تناقض دارد؟!!!

(برويد ونيات انگلستان را در به قدرت رساندن رژيم پهلوي مطالعه کنيد . )

naameh Sabalan va Savalan har do dorost ast va yek naameh kamelan irani va ghair tork-moghol ast.
جواب:

سبلان=ساوالان=ساو(هديه،باج،پيام مانند: سوزين، ساوين يوخدي يعني حرف و پيامي نداري)+ آلان= گيرنده،باجگير،هديه گير،پيام گير،وحي گير بنا به اعتقادي که زرتشت دوران رياضت و تقوي را در اين کوه سپري کرده است.

Torkhaa ham beh iran mohaajem va virangar boodeh*
and va har ketaabeh tarikheh ghair irani ham in
amr raa ta'id mikonad.

که يک کلمه کاملا" ترکي است نه فارسي
اگر ترکان ايران را بومي در نظر بگيريم با ادعاهاي خودتان * متناقض خواهد بود

Dar iran ham shomaar torkzabaanhaa 10-14 melyon va nah 27 melyon

جواب:

سوال از ریچارد آرمیتاژ

http://www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/sep2004/nf2004097_2792_db052.htm
Q: What about Iran?
A: Iran is much more difficult. There are some things internal to Iran that one has to look at. Demographics are one. The Persians are almost a minority in their own country now -- they're like 52% or something. There are many more Azeris in Tabriz than there are in Azerbaijan, just for the record. So that has an effect over time of changing things
و بهتر است به :

نوشته زير را عينا از كتاب "فرهنگ جغرافيائى ملى تركان ايران زمين" (چهار جلد? به همراه يك جلد حاوى نقشه. ژنرال دكتر محمود پناهيان. سال 1351) كه بر اساس "فرهنگ جغرافيايى ايران"? (ده جلد? از انتشارات "دايره جغرافيائى ستاد ارتش ايران"? تهران? 1328-) 1331تدوين شده است? نقل كرده ام. اين منبع? تنها بررسى موثق موجود در باره پراكندگى تركهاى ايران و دقيقترين تخمينها در باره شمار تركها در ايران است. با اينهمه همانطور كه مولف خود تاكيد مىكند "در تمام شهرها و موسسات صنعتى و وسايل ارتباطات اراضى ديگر آنچه ترك زبان وجود دارد? و همچنين كوچ نشينها (قشقائيها و غيره) جزو آمار نيامده اند" و "به اين رقم بايد يك سوم جمعيت تهران را افزود". بنابراين مىبايست به ارقام ذكر شده در اين كتاب? الف- تركهاى ساكن در شهرهاى خارج آذربايجان مانند مشهد? اصفهان? شيراز? كرج? قم?.....? موسسات صنعتى و وسايل ارتباطى? ب- كوچ نشينهاى ترك? ج- تركهاى كلان شهر تهران نيز افزوده شود. من تنها تركهاى كوچ نشين و تركهاى تهران را پس از ذكر آمار مولف به طور جداگانه در داخل [ ] نشان داده ام.

جمعيت كل كشور در سالهاى 1329- 1331 ? 18?700?000 نفر? جمعيت تهران در سال 1950 ? 1?040?000 نفر بوده است. يك سوم آن 346?667 نفر است. طبق آمار يونسكو در سالهاى مورد بحث حدود 22% از تركهاى ايران كوچ نشين بوده اند? بنابراين به رقم تركهاى ايران در اين سالها مىبايست 1?140?666 افزوده شود. بنابر اين بررسى در سالهاى 1329- 1331 جمعيت تركهاى ايران با احتساب تركهاى كوچنده و تركهاى ساكن تهران و بدون احتساب ساكنان ترك مراكز شهرى ايران حداقل 36?09% جمعيت كل كشور بوده است. با فرض ثابت بودن اين درصد شمار تركهاى ايران در سال 2001 چنين برآورد مىشود:

تركهاى شمال غرب كشور: آذربايجان جنوبى
19?283?441 نفر- 81?3% از كل جمعيت تركهاى ايران? 29?0% از كل جمعيت ايران

تركهاى جنوب و مركز ايران:
2?767?361 نفر- 11?7% از كل تركهاى ايران? 4?2% از كل جمعيت ايران

تركهاى شمال شرق كشور: شمال خراسان
1?936?533 نفر- 8?2% از كل تركهاى ايران ? 2?9% از كل جمعيت ايران

كل جمعيت تركهاى ايران (اقلا): 23?987?335 نفر - اقلا 36?1% از كل جمعيت ايران


Man Azarbaijanihaa raa Tork nemidaanam vali Shomaa keh khod Raa Tork midaanid behtar ast keh bejaayeh naneh man gharibam baazi darbaareyeh koshtaar mellyonhaa irani beh dast torkhaa va mogholhaa dar gozar tarikh harf bezanid va enghadr 'adaayeh mazloomi nakonid.

جواب :
با اين استدلال شما اگر فرض کنيم درست باشد
وقتي بردارشما در حق ديگري جفا کرد مي توان شمارا گرفت و به دار آويخت.
مغولها هر چه کردند ربطي به مردم ترک ايران و ناديده گرفتن حق و حقوق آنان ندارد.
بهتر است تکليف آن 14 ميليون ترک را (Man Azarbaijanihaa raa Tork nemidaanam) که خودتان بيان کرديد را مشخص کنيدو اگر آذربايجاني ها ترک نيستند مرحمت بفرماييد محل زيست اين 14 ميليون ترک را مشخص نماييد و همچنين نسخه اي نيز بپيچيد تا فاشسيست هايي مثل خودتان با اين چهارده ميليون چه کنند (بهتر نيست کوره ادمسوزي ايجاد و از شرشان خلاص شويد ) چون هر کس فارس نيست از نظر همپالگي هاي شما حق حيات ندارد.

و ما(ترکها) درست است که در تاريخ هم نقاط ضعف و هم قوت داريم ولي هم عيبهايمان و هم مزيت هايمان را با هم قبول مي کنيم و امروزه به اين نقطه واقفيم که شما
انسانهايي مريض و ناخوش هستيد و دچار خود بزرگ بيني و نژادپرستي و بايد ما بعنوان هموطن شما را درمان نمائيم تا اين وطن ، وطن شود.

دفاع از حقوق خودمان يا علاقه به فرهنگمان به معني دشمني با فرهنگ ديگر ملل نيست.


آقاي محترم بهتر است تاريخ سومرها را مطالعه کنيد تا بدانيد ترکان تاريخي هفت هزار ساله در اين سرزمين دارند و اگر قرار برخفه خون گرفتن مهاجران باشد شما با تاريخ 2500 ساله بيشتر مستحق ايد.

November 29, 2004 04:56 PM

آقای ف.م.سخن
بحث جنابعالی درباره تغییر نام تاریخی مکانهاست.
ما درهمان باره نوشتیم و همچنان درباره دلایل مربوط به انگیزه جاعلان و تمامیت خواهی آنان .
لطفا" بی طرفی خود را حفظ و بصورت گزینشی عمل نکنید و بگذارید این بحثها شکل بگیرند و آنها را حذف نکنید(درد را پنهان نکنید).

این کارها تمرین دموکراسی است و آستانه تحمل جامعه را بالا می بردو بدینوسیله است که هموطن فارس، کرد ، بلوچ ، عرب و ترک از نقطه نظرات همدیگر آگاه شده و در تقابل و تعامل قرار می گیرند.

به امید ایرانی آزاد برای تمام ایرانیان
گروه ایرانیان ترک آزاد اندیش.

November 29, 2004 02:37 PM

با عرض پوزش از دوستان محترمي که نظراتي در باره ی مسائل قومي در اينجا گذاشتند به ناچار آنها را حذف کردم چون در اينجا فقط بحث خليج فارس مطرح است و دوستان مي توانند اين بحث ها و تحقيقات را در وب سايت ها یا وب لاگ هايي که به اين مسائل مي پردازند منتشر کنند.

ف.م.سخن November 29, 2004 01:27 PM

ghaabel tavajoh aghaayeh anirani
Naamhaayeh kohan tar irani bar naamhaayeh torki-mogholi pishin naamgozaari shodand.
Darbaareyeh Naameh kohan Khuzestan ham beh in safheh negaah konid:
Dar iran ham shomaar torkzabaanhaa 10-14 melyon ast va nah 27 melyon.
http://www.azargoshnasp.net/~iran/history/ELAM/tarikhsokunatarab.pdf


http://www.geocities.com/babayadgar/ig.htm

naameh Sabalan va Savalan har do dorost ast va yek naameh kamelan irani va ghair tork-moghol ast.

Zabaan Luri ham taghriban lahjeyeh faarsi ast va Lurha aghlab mardom khuzestaan hastand.
Beh har haal anhaa ham Ariyaai hastand.

Torkhaa ham beh iran mohaajem va virangar boodeh-and va har ketaabeh tarikheh ghair irani ham in
amr raa ta'id mikonad.
Man Azarbaijanihaa raa Tork nemidaanam vali Shomaa keh khod Raa Tork midaanid behtar ast keh bejaayeh naneh man gharibam baazi darbaareyeh koshtaar mellyonhaa irani beh dast torkhaa va mogholhaa dar gozar tarikh harf bezanid va enghadr 'adaayeh mazloomi nakonid.

Ama ajib in ast keh shoma nemitavanid ehteraam begzaarid

Iran_vatandoost November 29, 2004 04:38 AM

قابل توجه ف.م.سخن:

سخنی چند با هموطنان ایرانی
به مناسبت موضوع تغییر نام خلیج فارس
در نشریه National Geography

یا سرکار آمدن رژیم نژادپرست و شونیست پهلوی در ایران نابودی ملتهای غیر فارس ساکن ایران یعنی ترکها ، عربها و کردها ، بلوچها ، ... در راس برنامه های این رژیم قرار گرفت و این رژیم و تئوریسینهای وابسته آن قصد القاء این موضوع را داشتند که ایران فقط سرزمین ملت فارس است و برای توجیه وجود ملتهای غیر فارس در ایران یا زبان آنها را در حد یک لهجه و گویش از زبان فارسی تقلیل می دهند (مانند کردها و بلوچها و لرها و...) و یا آنها را (به خصوص ملتهای ترک و عرب) غیر ایرانی و مهاجم می خوانند که زبان خود را بر نژاد برتر آریا(= نژاد ساختگی آریا) تحمیل کرده اند. در راستای نابودی ملتهای دیگر در ایران آموزش زبان مادری آنها و در مواردی سخن گفتن به زبان مادری آنها ممنوع می شود و صدها تبعیض فرهنگی و سیاسی و اقتصادی نسبت به ملتهای غیر فارس اعمال می گردد، که ذکر آن مصیبت نامه ای حجیم را می طلبد. این نژادپرستان و بازماندگانشان ترک را مهاجم و وحشی می خوانند و عرب را سوسمارخوار ، دریغ از اینکه حدود 27 میلیون ترک و 2 میلیون هموطن عرب در ایران زندگی می کند. یکی از سیاستهای این نژادپرستان آریاگرا تغییر نام شهرها و مکانها از نام اصلی به نامهای به اصطلاح فارسی بود که نمونه هایی از آن را در پایین می بینیم.

در مناطق ترک نشین:

باش سوما ← صومعه علیا، آشاغی سوما ← صومعه سفلی، سئیوان ← سگبان ، كئچی قیران ← بزكش، بین گول ← هزاربركه ، موتاللیق ← متعلق، جووه ت ← جوبند، كوشك سارای ← كشك سرای، پشتو ← پشتاب، پینه شالوار ← شاد باد، گون دوغان ← كندوان، میو ← میاب، خوجا-موجا ← خواجه مرجان، اورمیه ← رضائیه، سالماس ← شاهپور، سولدوز ← نقده، قول قاسیم ← گل قاسم، توفارقان ← آذرشهر-دهخوارگان، قره چور ← سیاه چور، شارابخانا ← شرفخانه، كوجووار ← كجاآبا، داش آتان ← دانش آباد، بارش ← بارنج، خاروانا ← خروانق ، سیدآوا ← سعیدآباد، اووشار ← افشار، سلمان كندی ← سلمان كند، ینگی جه ← نیكجه، سوماقلو ← سماق ده، تاتائوچای ← سیمین رود، قوشاچای-ایكی سو ← میاندوآب، قره گؤلی ← كج ساران، واسمیش ← باسمنج، قره سو ← سیاه چشمه، آرازبار ← ارسباران، یام ← پیام، ملیك كندی ← ملكان، آجی چای ← تلخه رود، هلاكو ← هرزند، باش بولاق ← سرچشمه، سووش بولاق ← مهاباد، قاراچای ← سیه رود، قوروچای ← شاه آباد، دوه چی ← شتربان، انه مه ← انانق، قره سو ← سیاهاب، قره گؤل ← سیاه گل، قیزیل اوزن ← سفیدرود، قبله بولاق ← قبله چشمه، زنگان ← زنجان، سایین قالا ← شاهین دژ، خیوه(خیاو) ← مشگین شهر،میشوو ← میشاب، ساوالان ← سبلان، قافلانتی ← قافلانكوه، خوجا ← خواجه، ساری قه یه ← سارقیه، آخماقه یه ← احمقیه، گوموش تپه ← گومشیان، گوموش قیه ← دمشقیه.

در مناطق عرب نشین:

از قرون 14-15 میلادی در زمان دولتهای قاراقویولو و آق قویونلو به مناطق عرب نشین جنوب غربی ایران ، عربستان و به مناطق غیر عرب نشین نواحی مجاور شمالی ان خوزستان گفته شده است. در تمامی تحریرات و مکاتبات رسمی دوره صفوی ، افشار ، زند و قاجار و در زبان مردم بدین ناحیه همیشه عربستان گفته شده است. در اوایل دوره پهلوی، دکتر محمود افشار از تئوریسینهای ضد ترک و عرب در سال 1925 ریشه کن کردن زبان عربی در منطقه مذکور، تغییر تقسیمات کشوری ، تغییر مرزها و نام عربستان و کوچانیدن عشایر و اهالی عرب منطقه به دیگر نواحی ایران را پیشنهاد می کند و بدین ترتیب برای حذف کلمه عربستان در ایران نام این منطقه نیز به خوزستان تعویض می شود. و از دیگر نامهای عربی که عوض شد می توان به موارد زیر اشاره کرد: محّمره ← خرمشهر، ناصری ← اهواز ، فلاحیه ← شادگان، بنی طرف ← دشت میشان ، عبادان ← آبادان ، بساتین ← بوستان ، خفاجیه ← سوسنگرد ، ملامیر ← ایذه ، حویزه ← هویزه ، خزعل آباد ← خسرو آباد ، خزعلیه ← خرم کوشک ، معشور ← ماه شهر ، سیمره ← کرخه و غیره.

حال ورشکستگان رژیم نژاد پرست پهلوی که در ورای مرزهای ایران مردم را تشویق به اعتراض نسبت به تغییر نام خلیج فارس به خلیج عرب می کنند (از طریق تلویزیونهای لوس آنجلسی و تکثیر ( e-mail، باید پرسید آیا یکبار و فقط یکبار نسبت به تغییر نام های فوق و دیگر تبعیضعهای قومی و ملی در ایران اعتراض کرده اند؟! البته که نکرده اند چراکه خود مسبب این تغییر نامها و تبعیضها بوده اند! آیا اینها یکبار از حقوق برابر ملتهای ایرانی و احترام به ملتهای عرب و ترک و کرد و بلوچ و.... ساکن ایران سخن گفته اند؟! البته که نه! آیا آنها به ملت عرب ساکن ایران احترام گذاشته اند که از اعراب انتظار احترام دارند!؟ اما امروز این دشمنان ایران و ملتهای ایران از ورای مرزهای ایران دایه مهربانتر از مادر برای ایران می شوند و اشک تمساح برای ایران میریزند! هموطنان گرامی ، فریب این عوامفریبان تشنه تاج و تخت و برپایی حکومتهای پوسیده باستانی در ایران را نخوردید و در اعتراض خود آگاهانه عمل کنید ، اگر امروز به تغییر نام خلیج فارس معترضید به تغییر نام محمره نیز معترض باشید! به تبعیضها و تحقیرهای اعمال شده به ملتهای ایرانی نیز اعتراض کنید! ریشه این اختلافات در منطقه خلیج فارس را باید در ایده های نژاد پرستی رایج در کشور خودمان بجوییم که هنوز در آن احترام به ملتهای مختلف رایج نیست. ریشه این مشکلات را باید در زیاده طلبی های باستانگرایی نژادپرستان آریایی جست که هنوز در خواب و رویاهای خود در صدد الحاق سرزمینهای اطراف ایران به امپراطوری پوسیده هخامنشی هستند! به بی عدالتی ها و تبعیضها و نژادپرستی اعتراض کنیم تا به جای اختلاف و دلخوری و در گیری با همسایگان بتوانیم خاور میانه ای متحد در مقابل استعمارگرانی بسازیم که با ایده های نژاد پرستی قصد ایجاد اختلاف بین ملتهای منطقه را دارند!

یک ایرانی آزاد اندیش November 28, 2004 01:06 PM

متاسفانه در بخش نظرها، به جای مسئله ی خليج فارس - که موضوع مقاله است - به مسائل ديگر پرداخته مي شود که علي رغم اهميت، به موضوع مرتبط نيست. گمان مي کنم بحث دوستان به همين اندازه برای خوانندگان کفايت کند لذا خواهش مي کنم در اينجا نظر غير مرتبط با مقاله نگذاريد. متشکرم.

ف.م.سخن November 24, 2004 01:51 PM

Aghaayeh Anirani Degar Andish

Injaa Weblog shomaa nist keh sad taa jomleh bi rabt benevisid va ba'desh natavanid paasokh bedahid. .

Aval inkeh agar gharaar baashad darbaareyeh zolm harf zad hich qowmi beh andaazeyeh turk dar Iran zolm nakardeh ast va ghatl aam nakardeh ast va vahshigiri nakardeh ast va in raa har tarikhi saabet kardeh ast. Dar torkiyeh ham nesbat beh armanihaa va kurdhaa va yunaanihaa ghatl aam kardeh ast. Dar araan ham taleshi o kurd o armani o lezgi raa sa'y mikonand yaa az bein bebarand yaa turkeshaan konand. Pas in naneh man gharibam raa bendaaz kenaar ay .... Shomaa man raa nakhaahid farift.

Dovvom inkeh Irani baleh beh koori cheshm to Kurush Kabir raa daarad va nah changhiz o teymur o atila. Babakh Khorramdin ham yek Irani bood va hich rabti baa turk nadaasht va agar dozdi bad ast behtar ast babak khorramdin keh yek irani va nah turk bood raa nadozdid.

Sevvom inkeh Khuzestaan raa Arabestaan khaandan neshaan ... Shomaa ast ziraa naaameh Khuzestaan Besiyaar Kohan tar ast.
Dovvom inkeh aghlab mardom Khuzestaan Arab nistand va in neshaan qowm garaai afraati pan-turk oghdei maanand to ast. Barayeh Nemooneh in naamist keh dar Fotooh Al-buldaan estefaadeh shodeh ast.
Naameh Daryaayeh Gilaan o Mazandaraan ham dar Asnaad Kohan amadeh ast.

Chaharom inkeh nah Farshaa dar Iran aksariyat hastand va jam'i Irani zabaanaan aksariyat motlagh.
Dar Iraan Fars o Kurd o Lur O Baluch o Shomaali mishavand 80% jaam'eh va baraayeh hamin ham naameh keshvar Iran ast va nah Turkestan o Arabestan. Baa vojood hezaar saal zolm turkaan va divist saal zolm arabahaa maa irani boodan khod raa hefz kardim beh ....

Agar dar Torkiyeh ham haminghadr Iraan raa beh Kurdhaa midaadand khoob bood.
Man yaadam hast keh doostaanam baraayeh ta'arif mikardand keh chetori dar zamaan jang aval khalij faars kurdhaayeh araagh ba'd az hamleh saddam faraar kardand beh marz iran o turkiyeh,. Dar iran maanand keshvareh khodeshaan beheshaan khoob raftar mikardand va dar torkiyeh maanand sag beh anhaa raftaar mikardand. Inast fargh farhang to va farhang irani.
Dar Iran mas'aleh kurd ham mas'aleh mazhabi ast vagarnah dar kermanshah o elaam hich mas'alei vojood nadaarad. Ashkhaasi ham keh zulm mikonand maanand mullah hasani va ghaireh raa khodetaan behtar mishnaasid.
Yaadetaan naravad dar zamaanikeh chemraan raa yaad miaavarid aan paasdaarani keh az mantaqeh khodat boodand va ghatl aam kardand raa faraamoosh nakoni.
Agar ham keshvardaari mikhaahid pahlavihaa va hamin jomhuri eslaami sad martabeh behtar az joojej alioff va torkiyeh fascist to boodand. Beh vijeh inkeh Pahlavihaa khod Bishtar Azarbaijani boodand.
Agar ham jodaa mikhaahid beshavid, beh darak,. Baayast taalesh o kurdistaan turkiyeh raa azaad konid.

irani_kurd November 24, 2004 01:39 PM

آقای ایرانی-کرد
موضوع ، رعایت حقوق بشر است نه آنچه شما مغلطه می کنید.شما به عنوان یک انسان می توانید به خودتان یک هویت فرضی مثلا" چینی بدهید حال این موضوع در باره آحاد تک تک یک ملت صادق است.شما وکیل و وصی ملل نیستید که تاریخ را بصورت گزینش مقطعی بیان و نماد هویت آنان را مطابق دلخواه تان تعیین کنید اصلا" فرض کنید ملت عربستان ایران( خوزستان) دارای هویت صددرصد فارس اند ولی بالجمله آلان با اتفاق نظر حاضران یک هویت جدید Y بپذیرند شما در مقابل اراده این ملت عددی محسوب نمیشوید. "اگر نمی پذیرید با همپالگیهایتان مثل کاری که تمام ملل مترقی(کبک کانادایک نمونه و بسیاری...) رفراندم برگزار کنید" ببینید چگونه سنگ روی یخ می شوید.

ضمنا" شما خود را در لفافه کردبودن و نفاق پنهان نکنید که ملت کرد نسخه حامیان از قاتلان فرزندانشان را جوری می پیچدند که حظ کنید...


می دانید در ترکیه به کردها چه می گویند : به آنها می گویند مگر در ایران حقوق ملل گوناگون(ترکها،بلوچها ، عربها ، کردها و ...) را به آنها می دهند که ما حقوق اولیه شما کردها را رعایت کنیم می دانید این دور تسلسل مسخره تا کجا می توان ادامه داد...چشمانتان سیاهی می رود (ناشماراست این استدلال سفسطه آمیز).

ما در چارچوب کشور خود حرف می زنیم و دنبال حق و حقوق خود هستیم بعد دیگران.


امروزه چه ترکیه ، چه ایران ، چه آذربایجان شمالی چه سوریه و عراق باید به هر کس (از هر قومیتی) که در آن کشور زندگی می نماید باید حقوق آن انسانها را محترم بشمارند ولی چه سود که ابلهان و فاشیست های تمامیت خواهی از نوع شماها که یکی دارای هویت فارس ، عرب و ترک اند حقوق اولیه انسانها را با " پاس دادن آن برو از تقی و نقی بگیر یا تقی حق فلانی را داده که من حق شما را بدهم" و بسیاری استدلال های فاشیستی دیگر پایمال می کنند.

ما این مطالب را می نویسیم تا دقت هموطنمان را به این جلب کنیم که تغییر و جعل در هر صورتش مذموم است و باید حقوق (فرهنگی،اقتصادی ، هنری و ...) یکدیگر را رعایت کنیم (کرا کشتی که کشته شدی زار).

و بدانیم که بعنوان کرد ، ترک ، فارس ، عرب و ...
راه نهایی برای بهینه کردن زندگی در این منطقه ازجهان صلح و احترام به حقوق یکدیگر است. می خواهیم فهم از قدرت داشتن عوض شود با این استدلال امروز شما حاکمی و ظالم و فردا که دوران عوض شود این قاعده غلط حساب خودتان را می رسد (بیایید از حقوق همدیگر دفاع کنیم.)

یک ایرانی آزاد اندیش.

November 24, 2004 01:19 PM

آقای ف م سخن،لطفا" اگر امکان دارد این نوشته را با درج خواهش از نظر دهندگان،بر پایه ایکه تنها پیرامون "خلیج پارس" بنویسند- دوباره در برابر دید خوانندگان قرار دهید! چونکه از اهمیت بالایی برخوردار است.

IRANI November 24, 2004 12:49 PM

In payaam beh Irani Azaad Andish ast
Aval inkeh naameh kohan hamaan mantaqeh khuzestan ast va naameh arabestaan taa zamaan safaviyeh ravaaj nadaashteh ast. Amaa naameh khuzestan dar hameh manaabe' kohan amade ast va hatta dar zamaan afashariyaan va qajariyaan estefaadeh mishodeh ast.

Naameh daryaayeh Khazar ham Daryayeh kaaspin az qadim boodeh ast. Ama dar manaabe' eslaami maanand tarikh tabarestaan keh ketaabeh kohani ast az ibn esfandyaar naameh in daryaa beh onvaan naameh daryaayeh gilaan o mazandaraan aamadeh ast.

Sevom inkeh shomaa pan-turkhaa cheh ... dar in keshvar kardid keh haalaa namaayandeh kurdhaa va saayer hameh shodid. Magar changhiz khaan o teymur kasif beh andaazeyeh kaafi zolm nakardand keh to khodat raa loos mikoni. Raasti aan safaviyeh o qajaarhaa va khamenei ahmagh zolm kam mikonand ...? Magar emkaanaati keh baraayeh zabaan Turki dar iraan vojood daarad baraayeh zabaan kurdi dar turkiyeh va zabaan taleshi dar araan mozakhraf vojood daarad ? Mardom Kurd o Baluch Irani hastand va beh Irani boodan khod eftekhaar mikonand. Khuzestan ham aghlab "ajam" yaa hamaan lur/bakhtiari/pars ast..
SHomaa ... ham dar tarikh khoon mellyonhaa irani raa rikhtid va aan agaa mohamad qajareh pasfetrat az har ... gand tar bood.

irani_kurd November 24, 2004 11:37 AM

" اگر چنين استدلالي قابل قبول باشد لابد فردا بايد در زير خرمشهر، محمره بنويسند تا خداي نا کرده اعراب و ترک هاي محترمي که دنبال محمره مي گردند گمراه نشوند. "

بله بايد بنويسند محمره چون رژيم پهلوي اين اسامي جعلي راروی خرمشهرو ... گذاشت و چون خواست مردم محمره است و بايد بدانيد باز هم مردم خوزستان رودروي صدام فرضي ديگري خواهند ايستاد همانطور که کويتي ها ايستاند هويت جوئي مردم ربط به خودشان دارد.

دوست گرامي بهتره به اين همه تشکل که در سايه توجه ملل ساکن در آنها به يک هويت جوئي در قالب يک کشور به نام ايران(و دريک چارچوب فدرال خواهانند) تشکيل شده اند رجوع بفرماييد
و بدانيد که خواستن خرمشهر به نام محمره ربطي به آن ور مرزها ندارد و خواست مردم خوزستان (عربستان) مي باشد .خواست ناميدن فلان قصبه به نام ترکي ربطي به ان ور مرز ندارد نام گذاري فرزندتان به نام ترکي چيزي ربطي به فلان کشور خارجي ندارد (که در کشور خودتان خارجي فرض ميشويد- زبانتان جزو زبانهاي خارجي محسوب ميشود) موضوعي که هست مصادره تمامي دسترنج ملل ساکن در ايران به نفع يک اقليت و فرهنگ به نام فارس است.

نوع استدلال شما است که باعث گرفتاري تان هست شما که مدافع حق هستيدو تغيير نام مکانها نظرتان راجب ناميدن توفارقان (آذرشهر)- خياو (مشکين شهر) - قوشاچاي (مياندواب)و ...چيست ؟!!!

مي توانم بپرسم نام اين دوستي يکطرفه چيست؟!!!
براي کسي بميريد که برايتان تب کند.

جبهه دموكراتيك ملي خلق عرب اهواز
جنبش فدرال- دموكرات آذربايجان
جنبش ملي بلوچستان
حرکت بيداري ملي آذربايجان جنوبي (گاموح)
حزب دموكرات كردستان ايران
حزب مردم بلوچستان
حزب همبستگي دموكراتيك اهواز
«سازمان اقوام و ملل بدون نماينده» (UNPO)
سازمان انقلابي زحمتكشان كردستان ايران (كومله)
سازمان حقوق بشر اهواز
سازمان دفاع از حقوق ملي خلق تركمن در ايران
مركز دفاع از حقوق بشر درآذربايجان جنوبي در دانمارك
فدراسيون آذربايجاني ها سوئد

November 24, 2004 08:59 AM

jenabe iranie azadmanesh ba salamo dorood
hamoontor kr jenabe sokhan farmoodand masaleye khalije fars masaleye tamame iranihast na faghat fars zabanha. fekr mikonam maghaleye ishan ra dorost tavajoh nakardid. dar jange 8 sale ham azari, fars, balooch, kord va... dar kenare ham jangidand chon dar yek chiz ettefaghe nazar dashtand va an ham vatane moshtareke iran bood
man khod be onvane yek azari(ke kheyli ham be an eftekhar mikonam) motaghedam ke daman zadan be bahshaye ghomi az tarikhe masrafesh gozashte
ba arezooye moafaghiat bara shoma

faranak November 24, 2004 03:56 AM

Cho Iran (Persian Gulf, for ever)nabashad tane man mbad.
I , as an Iranian aske you to do your best to stop National Geographic, for what this Magazine is doing notthing but ingoring the historical facts and that should not be forgten and we ought to protest.

Irane man November 23, 2004 09:24 PM

ايراني آزاد انديش

روی سخن اين مطلب با دولت های متجاوز عرب است و نه با مردم عرب زبان ايراني. همين مردم ساکن خوزستان را صدام ِ عرب زير چکمه های خود له کرد. به زن و بچه شان تجاوز کرد. هلهله ی اين مردم را وقتي نيروهای ايران وارد روستاهاي شان مي شدند و سربازان صدام را فراري مي دادند هرگز فراموش نخواهم کرد.
ما همه ايراني هستيم و ايران وطن ماست. هر کس به وطن ما دست دراز کند، تمام ایرانی ها - و نه فقط فارس ها - درس بزرگی به او خواهند داد.

ف.م.سخن November 23, 2004 06:32 PM

پسر جان وقتی دریای خزر می شود دریای مازندران خرکیف می شوید. این عین چیزی است که شماها خودتان مرسوم کرده اید اگر قاعده بازی این است (از خودتان است که بر خودتان است)
شماها در قاموس افتخارو پیشتازی در دموکراسی وامدار و مصادره کننده افتخارات ترکان آذربایجان و ایران هستید و گرنه شماها جز لاف ، رجز خوانی و درست کردن تاریخ جعلی کاری دیگر از دستتان بر نمی آید. (همان خمینی هم از تبار خودتان "فارس" بود )
از مصادره زمینهای ترکمن های ترکمن صحرا مازندران درست کرده اید؟؟!!!
در خوزستان (عربستان ) به گدایی نفت مردم آن دیار نشسته اید و آب کارون(شط العرب) را به رفسنجان می خواهید بفرستید (چراغی که ...)

در بلوچستان ظلمهایی که نمی کنند (همفکرانتان). و به(انبار غله خاورمیانه)را به یک بیابان تبدیل و مردم آن دیار را به فقر و بدبختی وحشتناکی دچار کرده اید تا راحتتر آنها را وحشی و بی تمدن خطاب کرده و در خود مستهیل نمایید.

در کردستان چه ها که همفکرانتان نکردند چون در آیین و تفکر شما هرکس که عین شما نیست و زبانش فارسی نیست حق حیات ندارد. چمران با آن همه یال و کوپال علمی که در سایه دموکراسی غربی چمران شده بود در همکاری با نوعهای مذهبی شمادستش به خون مردم کردستان آغشته شد .
نمک دموکراسی خورد نمکدان دموکراسی را شکست.
چون اکثریت شما فارسها چه نوع مذهبیتان و چه نوع غربیتان در هر چه با هم اختلاف داشته باشید در زبان و فرهنگ فارسیتان هم پیاله اید هیچکس حق حیات به غیر از شما ندارد.

جنس خالص تر شماها در تاجیکستان و افغانستان هستند ببینید در چه فقر فرهنگی عظیمی بسر می برند و شماها کشته و مرده ایشان(ارسال کتاب ، ارسال کامپیوتر ، پول و منابع به آنان ازجیب همین پول نفت عربستان ایران و ثروتهای دیگر ملل )

واقعا شما فارسها(چه مردم عادی و چه تحصیلکرده و روشنفکر) کی به حکومت اعتراض کرده اید که در حق هموطنان غیرفارس زبانتان چه ظلمها که نمی شود و ابتدائی ترین حقوق آنهانادیده گرفته میشود (محرومیت از تحصیل در زبان مادری باعث افت شدید تحصیلی و به تبع آن محروم شدن از قبولی در دانشگاه و تحصیل علم و فن و نبود نیروی متخصص و عدم بهره وری از لوازم و سرمایه گذاریها و فقر و بدبختی های روزافزون که اگر به هم زنجیر شوند سر به ثریا می زنند و الا شما فارسها "یزدی - کرمانی - اصفهانی و ..." هیچ برتری نسبت به دیگر ملل ساکن در ایران ندارید که بگو یید عامل پذیرفته شدن در دانشگاههاو طی مدارج علمی به علت هوش و استعداد برترتان است )

ترکان ایرانی تا تاریخ بوده در جهت اعتلا این سرزمین کوشیده و خون داده است کدام روشنفکر فارس آمده به جزء عده معدودی در حد یک جمله معترضه بوده (مرحوم جلال آل احمد) از حقوق ترکان ایران در روزگاری قدرت در دست نوعهای با تفکر شماها است دفاع کرده اند .

سعی کنید در روزگاری محک برای شما فارسها است به عدالت رفتار و روح دموکراسی را در خود حاکم کنید اگر واقعا فرزندان کوروش کبیر هستید لااقل برای اعتبار و درست جلوه دادن آن دروغهاو فضائل شاخداری که به کمک استعمار و تاریخ سازیهای جعلی برای او
درست کرده اید .

راستی اگر آذربایجان ، عربستان (خوزستان)، ترکمن صحرا، کردستان و بلوچستان نباشد یک مشت کویر می ماند
(که با این اقلیت حاکم در قدرت که از روی نادانی دارند شالوده تجزیه این کشور را پی ریزی می کنند) و شماها که معلوم نیست این کاسه گدایی تان را به کجا خواهید برد شاید از افغانستان و تاجیکستان
کمک های انسان دوستانه بهتان برسد.

مخاطب این حرفها کسانی هستند که شوونیزم فارسی را می پرستند و به سایر اقوام و مللی که پیش از آنها مالک این سرزمینند حقوقی قائل نیستند.

یک ایرانی آزاد اندیش

یک ایرانی آزاد اندیش November 23, 2004 05:50 PM