May 28, 2005

فراخوان گزارشگران بدون مرز به وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا و خاويار سولانا برای نجات جان اکبر گنجی

اکبر گنجی روزنامه نگاری که از پنج سال پيش زندانی ست امروز برای حق درمان در خارج از زندان و حقوق اوليه خود در اعتصاب غذا بسر می‌برد. گزارشگران بدون مرز از وزرای امور خارجه ی ٢٥ کشور اتحاديه اروپا و خاويار سولانا نماينده‌ی سياست واحد و امنيت مشترک کميسيون اروپا می‌خواهد که همه ی توان خود را برای وادار کردن رژيم ايران به پذيرش خواسته‌ی اين روزنامه نگار بکار گيرند. اتحاديه اروپا که از سال ۱٣٧٧ مدعی است " گفتگوی سازنده" را با ايران به پيش می‌برد، وظيفه دارد تا مقامات مسئول جمهوری اسلامی را مورد بازخواست قرار داده و اطمينان يابد که يکی از چهره‌هاي مشهور مطبوعات و مدافعان حقوق بشر ايران در اثر بی توجهی و انفعال با خطر مرگ رودروی نشده است.
اکبر گنجی که از پنج سال پيش چون گروگان رژيم ايران در بازداشت خودسرانه بسر می‌برد، امروز به شدت بيمار است. گزارشگران بدون مرز از مقامات جمهوری اسلامی خواهان تضمين سلامت اين روزنامه نگار زندانی ست و تاکيد می‌کند "در خطر قرار گرفتن جان اين روزنامه‌نگار به هيچ عنوان قابل پذيرش نيست. نه با بدرفتاری و نه به بهانه‌ی عدم امکانات پزشکی که توجيه مناسبی برای بعضی از مسئولان قضايی است. اين امر در زندان اوين بی سابقه نيست و قتل زهرا کاظمی فقط يک نمونه آن است. ما از کميسيون اروپا می‌خواهيم که جمهوری اسلامی را مجبور به پذيرش هياتی برای بازديد از زندانها ايران کند، که در آنها اعتصاب غذا به تنها راه دستيابی روزنامه نگاران زندانی به حقوق اوليه و قانونی خود تبديل شده است."

اکبر گنجی پنجشنبه ٢٩ ارديبهشت اعتصاب غذای نا محدود خود را آغاز کرد. در تاريخ ٤ خرداد در پی مذاکره‌ی سه تن از مسئولان زندان با وی و دادن قول‌هاي مساعدی، اکبر گنجی اعتصاب خود را متوقف کرد، اما يک روز بعد معاون دادستان در امور زندان‌ها در يک اطلاعیه ادعا کرد که "آقای گنجی اعتصاب غذا نکرده و فیلم ایشان هنگام غذا خوردن موجود است." اکبر گنجی از روز پنجشنبه مجددا اعلام کرد "اعتصاب غذايم را تا بي‌نهايت ادامه مي‌‏دهم مگر آنكه درخواست‌‏هايم فوراً اجابت شود."

خانم معصومه شفيعی همسر اکبر گنجی به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که "وضعيت جسمی همسرش مطلوب نيست " ايشان اعلام کردند که "ايشان لاغر و ضعيف شده است. به دليل اعتصاب غذا وی داروهايش را نيز مصرف نمی‌کند و اين می‌تواند زندگی او را با خطر مواجه سازد".

دوم ارديبهشت ماه ۱٣٨٤، اکبر گنجی ششمين سال زندانی بودن خود را آغاز کرد . وی برخلاف ديگر زندانيان نمی‌تواند از حق مکالمه تلفنی با خانواده اش و مرخصی ماهيانه بهره‌مند شود. در پنج سال گذشته کمتر از ٧٠ روز از مرخصی استفاده کرده است. اين روزنامه‌نگار علاوه بر رنج بردن از کمر و زانو درد ، در زندان به بيماری آسم مبتلا شده و شرايط بد زندان به تشديد حساسيت و سينوزيت وی انجاميده است. از تير ماه ١٣٨١ خانواده اکبر گنجی در رابطه با وضعيت سلامت وی ابراز نگرانی می‌کنند. شيرين عبادی وکيل اين روزنامه نگار نيز بارها نسبت به وضعيت سلامت موکل خود اعلام خطر کرده است.اکبر گنجی روزنامه نگار صبح امروز در ٢ ارديبهشت ١٣٧٩ پس از احضار به دادگاه ١٤١٠ معروف به دادگاه مطبوعات دستگير و روانه ی زندان شد. دليل عمده بازداشت و محاکمه ی وی روشنگری‌هايش درباره کشتار روشنفکران و مخالفان رژيم معروف به « قتل‌هاي زنجيره ای» در سال ١٣٧٧ بود. گنجی در اين مقالات برخی از مسئولان رژيم چون علی فلاحيان، محسنی اژه ای وعلی اکبر‌هاشمی رفسنجانی را به دخالت در اين قتل‌ها متهم کرده است. اتهام ديگر اکبر گنجی شرکت در کنفرانس برلين بود. در دی ماه ١٣٧٩ طی حکمی به ده سال زندان و پنج سال تبعيد محکوم گرديد، در ارديبهشت ١٣٨٠ دادگاه تجديدنظر حکم را به شش ماه کاهش داد ولی در ٢٤ تير ماه، ديوان عالی کشور بلافاصله رای دادگاه تجديدنظر را مردود اعلام و گنجی را به شش سال زندان محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز يادآور می‌شود که:
با ۱٠ روزنامه نگار زندانی، ايران بزرگ ترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است.

به نقل از سايت گزارشگران بدون مرز

sokhan May 28, 2005 04:46 PM
نظرات