August 18, 2005

چند کلمه در باره ي کتاب ِ "بي نقاب" آقاي ابطحي

عادت کرده ام وب نوشته هاي آقاي ابطحي را روي نمايشگر کامپيوترم بخوانم ولي دست گرفتن کتابي که مجموع اين نوشته ها را در خود جاي داده مزه ي ديگري دارد. نمي دانم چه خاصيتي در کتاب و جلد و کاغذ سفيد هست که در هيچ کامپيوتر و لپ تاپ و وب لاگ و وب سايتي نيست. همان خاصيتي که باعث مي شود 2700 تومان بدهي و مجموع نوشته هاي شش ماهه ي آقاي ابطحي را در 340 صفحه بخري. شايد همين که مي تواني تمام نوشته ها را يک جا در دستت داشته باشي و با ورق زدن از اين صفحه به آن صفحه بروي فرق عمده ي ميان کتاب و کامپيوتر را به وجود مي آورد. اما نه! کتاب خاصيت هاي ديگري هم دارد که در هيچ کامپيوتري نيست. در کنار اين يادداشت و در يک فايل ديگر دارم مطلبي راجع به کتاب فوق العاده خواندني "کتابفروشي" مي نويسم که شايد در آن به اين خاصيت ها اشاره اي بکنم.

نکته اي که در کتاب "بي نقاب" آقاي ابطحي جلب توجه مي کند، طول هر وب نوشته است. جز گزارش "خاتمي 81 و 83"، و "مصاحبه با مهاتير محمد"، و يادداشت آقاي مهرعليزاده (که آوردن ِ آن مطالب وب نوشت را از يک دستي انداخته)، و "گزارش مهم سياسي – اجتماعي" ، و "تحليل آماري شعارهاي انقلاب"، و "آمار رسمي از جامعه زنان ايراني" طول ِ اکثر ِ مطالب به اندازه ي يک يا دو صفحه ي کتاب است. يکي از مطالبي که نسبتا مفصل و در سه صفحه است يادداشت هاي آقاي ابطحي در جمعه 18 تير 1378 است که کاش بلندتر و مفصل تر هم بود. به طور کلي اصل خلاصه نويسي در وب نوشته هاي آقاي ابطحي رعايت شده که در عصر شتاب و عجله و زخم معده جزو واجبات است و کسي که آن را رعايت نکند بي بروبرگرد محکوم به خوانده نشدن مي شود!

طرح روي جلد - که از آقاي کامران مهرزاده است - طرحي است مدرن و جالب که البته معلوم نيست آن نوار ِ سياه از روي چشم آقاي ابطحي برداشته مي شود يا بر روي آن چسبانده مي شود!

شايد براي اولين بار در تاريخ نشر ايران يک آدرس اينترنتي با سه حرف www بر عطف کتابي سياسي به زبان فارسي نقش مي بندد و بر شبکه ي عنکبوتي مد نظر آقاي حسين شريعتمداري صحه مي گذارد! طراحي صفحات و نحوه ي قرار گرفتن عکس ها نيز خوب و قابل قبول است و چشم آزار نيست.

کيفيت عکس ها چون با آن موبايل مشهور برداشته شده طبيعتا مطلوب نيست ولي به خاطر سياه و سفيد شدن و فرآيند ليتوگرافي چند درجه اي هم از اصل ِ قابل ِ مشاهده بر روي نمايشگر بدتر شده که البته از روي ناچاري است.

دو کارتون آقاي ابطحي که يکي در صفحه ي 232 و ديگري در صفحه ي آخر آمده احتمالا آخرين کارتون هايي از يک شخص با لباس روحاني است که ما در يک کتاب فارسي مي بينيم و با روي کار آمدن جناب صفار هرندي چنين کارتون هاي ضد اسلام و ضد روحانيتي احتمالا از صفحات کتاب ها محو خواهد شد (و خودمان همين جا اضافه کنيم که همه ي اينها تقصير کساني است که انتخابات رياست جمهوري را تحريم کردند!)

کتاب "بي نقاب"، قطع نظر از مطالب خواندني اش – که در حقيقت گزارشي زنده و پويا از تاريخ معاصر کشور ماست - کتابي است که هر وب لاگ دار و وب لاگ نويسي بايد در کتاب خانه اش داشته باشد و آرزو کند که شرايط و اوضاع به گونه اي شود که مطالب او نيز به اين زيبايي به زيور طبع آراسته گردد! شمارگان ِ ناچيز ِ 1250 نسخه مسلما باعث سرشکستگي اهالي وب لاگ شهر و سرافرازي کيهان نويسان خواهد شد!

sokhan August 18, 2005 05:15 PM
نظرات