October 31, 2010

نوشته ی آقای هادی خرسندی در مورد مطلبِ "مجاهدین خلق، هادی خرسندی، مرضیه" در کیهان لندن

برای خواندن مطلب آقای خرسندی در کیهان لندن اینجا را کلیک کنید.

... آنچه در پی می آید، مبحث نخست از «کشکول خبری» تازه ی «ف.م.سخن» است. من آن را در رابطه با گفت و گوی تلفنی دوشنبه صبحم با سردبیر گرانقدر همین کیهان، در اینجا می آورم. باشد تا آنها که برای روشن شدن تکلیف من، مزاحم وقت سردبیر عزیز ما می شوند، پرسش های با ارزشتری داشته باشند. و امیدوارم کفایت کند!...

sokhan October 31, 2010 04:10 PM
نظرات

من هم با نظر شما موافقم ولی باورم این است که این‌نوع نگرش را باید به رفتار همه‌ی انسان‌ها اعم از سیاسی یا غیرسیاسی، تعمیم داده شود. نه اینکه هرکه حرفی له جمهوری اسلامی بزند، حکم فساد و وابستگی او را صادر کرد، کاری که مجاهدین و گروه‌ها راست و چپ افراطی می‌کنند. من شیوه‌ی هادی خرسندی را پسندیدم. بمن چه مربوط که مرضیه چرا جانب م‌خ‌إا را گرفت. من عاشق صدای مرضیه بوده، هستم و خواهم بود. در آن‌دوران نیز بودند کسانی که او را خواننده‌ی درباری می‌نامیدند.

***

درست می فرمایید عمو اروند عزیز. ممنون ام از اظهار نظرتان. شاد و موفق باشید. سخن

عمو.اروند November 3, 2010 01:10 PM

سخن عزیز،
مطلبت را درمورد هادی خرسندی خواندم. هادی طنز پرداز بزرگیست، شاعر تواناییست و هنرمندی که در تاریخ معاصر ایران نامش باقی خواهد ماند بنابراین به گمانم آنچه او میگوید با گفته های آدمی مثل من فرق میکند و اثرگذاراست. من سخنرانی کوتاه هادی را دیدم و از آن قسمتش که برای قدردانی از مرضیه از خواننده های لوس آنجلسی بد گفت و در اشاره ای آشکار گوگوش را تمسخر کرد، خوشم نیامد اما این ها نظر شخصیست و نظرات آدم ها مختلف است و محترم. من هم مرضیه را بسیار دوست دارم و کوچه های خاطره عمرم پرازصدای زیبای اوست. عقاید و گرایش سیاسی اش هم - گرچه مخالف من است - اما من مرضیه هنرمند را دوست دارم.
دراینجا فقط یک نکته در مورد دموکراتیک بودن اظهار نظرهادی خرسندی به نظرم قابل طرح است: اگر هرگروه یا مسلک دیگری هم از یک هنرمند محبوب مردم حمایت کند، هادی خرسندی از آن ها هم تشکر می کند؟ مثلاً فرض کن جمهوری اسلامی از محمد نوری قدردانی کرد آیا این قدردانی هم قابل تشکر است؟ اگر پاسخ هادی خرسندی مثبت باشد آنوقت من دربست با دموکرات و لیبرال بودن او(و نظرات تو در باره او که خودش هم در اصغرآقا کد آن را آورده) موافقم.

***

نق نقوی عزیز. با سلام و تشکر از شما به خاطر درج نظرتان،
اولا به گمان من -که نظر شخصی من است و اصراری ندارم که همه آن را تائید کنند- باید سخنرانی آقای خرسندی را در مجموع و در کلیت ارزیابی کرد. آیا مجموع سخنرانی ایشان بیانگر "حمایت" و "پشتیبانی" و "تائید نظرات و روش و منش"ِ مجاهدین خلق است؟ پاسخ من به این سوال منفی ست.
ثانیا آیا از مجموع سخنرانی ایشان، عشق و علاقه و احترام به بانوی آواز ایران استنباط می شود و پایداری او در مبارزه با حکومت اسلامی -گیرم با روشی غلط و سراسر خطا-؟ پاسخ من به این سوال مثبت است.
ثالثا آیا از مجموع سخنرانی ایشان اهانت به خانم گوگوش -که من شخصا از هواداران پر و پا قرص هنر ایشان هستم و به نظر من بزرگترین خواننده ی زنِ ما در سبک پاپ در همه ی دوران هاست- یا خانم دلکش استنباط می شود (که آقای خرسندی به صراحت می گویند من آن ها را نکوهش نمی کنم) یا تائید مشی مبارزه جویانه ی خانم مرضیه؟ به نظر من اشاره به گوگوش و دلکش به واقع نه برای نکوهش آن ها که برای ستایش مبارزه ی سیاسیِ مرضیه است.

این ها برداشت شخصی من است و ممکن است برداشت شما طورِ دیگری باشد. در این جا چیزی که به ما کمک می کند تا به نظر اصلی نویسنده پی ببریم سابقه ی فکری و قلمی آقای خرسندی ست. آیا ایشان تائید گر مجاهدین بوده یا هست؟ آیا نوشته های سی ساله ی ایشان نشانی از حمایت از گروه های سیاسی نظیر مجاهدین خلق دارد؟ به گمان من خیر. من ملاک را یک سخنرانی ده دقیقه ای بدون متن از پیش تعیین شده و جملات مجزای آن نمی گذارم. ملاک را مجموعه ی این سخنرانی و سابقه ی نظری و قلمی آقای خرسندی می گذارم.

اگر با دید جزئی نگر به نوشته های خود من هم نگاه کنید قطعا به اشتباه خواهید افتاد چنان که برخی از خوانندگانی که اولین بار نوشته های مرا می خوانند می افتند. این توضیح من است بر این ماجرا. تا نظر شما چه باشد که امیدوارم در وبلاگ ِخواندنی -و دیدنی- شما آن را به طور مفصل مرقوم کنید. با احترام و دوستی. سخن

NeghNeghoo October 31, 2010 10:40 PM