April 07, 2005

تبريک به نويسندگان بهترين وب لاگ هاي مدافع آزادي بيان

به عزيزانم، به نويسندگان "استيجه" و "اکنون" و "پنجره ي التهاب" و "خورشيد خانم" و "روزگار ما" و "روزنامه نگار نو" و "زيتون" و "سردبير خودم" و "سرزمين آفتاب" و "شبنامه ها" و "شبح" و "شبنم فکر" و "طنين سکوت" و "فانوس" و "قاصدک" و "وب نامه" و "وب نگار" و نيز "اميد معماريان" و "نيک آهنگ کوثر" تبريک مي گويم؛ تبريک مي گويم که در فضاي خفقان و سرکوب، صداي ما را به گوش اهل فرهنگ ِ جهان رساندند و نشان دادند که مي توان اهل فکر و قلم را گرفت و به زندان انداخت، مي توان او را آزار و شکنجه کرد، مي توان او را تا سر حد سکوت ترساند و وحشت زده کرد اما فکر و انديشه و قلم را نمي توان خاموش و زنداني کرد؛ نمی توان در مرزهای جغرافیایی محصور کرد. مي توان "کارنامه" را بست، "مسيح" را از مجلس بيرون کرد، "محمد رضا فتحي" را به خاطر انتقاد قلمی از يک مدير مياني به زندان افکند ولي نمي توان جلوي شکفته شدن ده ها کارنامه و دست به قلم شدن صدها مسيح علي نژاد و فتحي را گرفت.

اکنون شما عزيزان، نماينده ي اهل انديشه و قلم اين ديار زجر کشيده هستيد. از امروز به بعد نه فقط چشم ِ ما ايرانيان به عنوان خوانندگان شما، که چشم نخبگان فرهنگي جهان به شما خواهد بود. شما بايد بتوانيد صداي خفه شده ي ديگر نويسندگان هم وطن تان را در چهارگوشه ي جهان انعکاس دهيد. برخي از شما هم اکنون به خاطر فکر و انديشه تان در زندانيد و برخي ديگر زير شمشیر خون چکان قاضی مرتضوی قرار داريد که به مویی وصل است و به محض باز کردن دهان و بازتاب ِ کلام بر سرتان فرو خواهد افتاد. برخي از شما هم اکنون در ايران با تحمل انواع تهديدها و خطرها مي نويسيد و برخي ديگر در خارج از ايران آن چه را که در کشورمان بر زبان آوردني نيست منتشر مي کنيد. برخي با نام حقيقي تان هر خطري را به جان مي خريد و حرفتان را مي زنيد و برخي ديگر با نام مستعار، آن چه را که با نام حقيقي قابل گفتن نيست -و حرف دل بسياري از مردم سرزمين تان است- انتشار مي دهيد. من، به عنوان خواننده ي شما، که بخشي از خواسته هاي قلبي و آرزوهاي مرا منعکس مي کنيد از شما تشکر مي کنم.

و اينجا، در ميان اين نام ها، جاي کسي خالي است، که به گمان من با به خطر انداختن جان خود بيشترين تلاش را براي آزادي بيان کرده است. کسي که در لباس روحاني، و با منصب دولتي حرف دل من و شما را مي زند. آري در ميان شما عزيزان جاي آقاي محمد علي ابطحي خالي است. ولي چه باک؛ شما زبان همه مائيد؛ زبان مردم ايرانيد. قدر موقعيتي را که به دست آورده ايد بدانيد و از اين امکان براي رساندن صداي مردم تان به گوش اهل فرهنگ جهان استفاده کنيد.

sokhan April 7, 2005 08:38 PM
نظرات

سلام آقای سخن. و ممنون. نام خیلی‌ها از جمله شما از قلم افتاده. افراد زیادی در وبلاگستان دلشون برای آزادی می‌تپه...

زیتون April 13, 2005 02:07 AM

سلام
من تنها آمدم که سلامی بگویم و سپاسی. بی گمان آن چه گفتنی ست شما گفته اید. من در کار آموختنم.
ارادت
نویسنده ی وبلاگ قاصدک

قاصدک* April 10, 2005 01:59 AM

جناب ف .م.سخن
ای کاش ملت ایران کمی حرمت دار پیش کسوتان اهل قلم باشندویا حداقل از پیش کسوتانی چون شما درس فروتنی و تواضع بیاموزند.

آنا April 9, 2005 11:28 PM

سلام، هرچند با این گونه مسابقات چندان موافق نیستم.... ولی آزادگیِ شما را می ستایم.. احسنت بر شما، که سیاه و سفید نگاه نمی کنید...

محمد جواد طواف April 9, 2005 07:48 AM

دوست عزیز
لطفا" روشن بفرمایید که چرا ابطحی را شایسته کاندید شدن میدانید؟؟؟
کسی که به پشتگرمی منصبش در حکومت جمهوری اسلامی گاهی (فقط گاهی) حرفهائی میزند که دیگران با نام واقعی شان نمیتوانند بزنند؟
نکند خاتمی هم بهنظر شما رئیس جمهور مناسب و خوبی بوده و هست؟

فضولک April 8, 2005 06:39 PM

انتخاب بهترین وبلاگ مدافع آزادی بیان و ابهامات

بنیادین

آزادی بیان- بخش فارسی گزارشگران بدون مرز امروز طی

اطلاعیه ای از انتخاب نوزده وبلاگ به عنوان

کاندیداهای وبلاگ های ایرانی مدافع آزادی بیان خبر داده است.

این اطلاعیه اما هیچ توضیحی در باره نحوه انتخاب و

شرایط لازم برای برگزیده شدن به عنوان بهترین وبلاگ

مدافع آزادی بیان ذکری به میان نیاورده است.

ترکیب این نوزده وبلاگ انتخاب شده نیز سوال برانگیز است در حالی که اغلب وبلاگ ها مانندآرش سیگارچی، امید معماریان،شهرام رفیع زاده و خورشید خانم متعلق به روزنامه نگاران جوان حرفه ای ست، سایر وبلاگ ها عمدتا وبلاگ های غیر سیاسی محسوب می شوند ، تنها وبلاگ شبح را می توان در کنار یکی دو وبلاگ دیگر مستقل به حساب آورد.
در همین حال انتخاب وبلاگ "سردبیر خودم" به عنوان نامزد وبلاگ مدافع آزادی بیان با توجه به مواضع ضد و نقیض و اغلب در حمایت از جناح موسوم به اصلاح گرای جمهوری اسلامی معیارها و ملاک های ارزشیابی این وبلاگ ها را زیر سوال برده است.
در حالی که در سایر کشور جمعی از وبلاگ نویسان مشهور، روزنامه نگاران و یا کارشناسان معتبر رسانه ها به انتخاب وبلاگ های نامزد عنوان برترین وبلاگ مدافع آزادی بیان پرداخته اند ، بخش فارسی گزارشگران بدون مرز به عنوان مجری این طرح در مورد ایران هیچ توضیحی در باره انتخاب کنندگان و دلیل این که چرا اغلب این وبلاگ ها را می توان به نوعی مدافع " جریان موسوم به اصلاحات" در رژیم اسلامی قلمداد کرد ارائه نکرده است.
گزارشگران بدون مرز این نوزده وبلاگ را چنین بر شمرده است:
استيچه )مدیار(
اکنون )شهرام رفیع زاده(
اميد معماريان
پنجره ی التهاب(آرش سیگارچی(
خورشيد خانم
روزگار ما(بیژم صف سری(
روزنامه نگار نو(مصطفی قوانلو قاجار(
زيتون
سردبير خودم(حسین درخشان(
سرزمين آفتاب
شبنامه ها(روزبه میر ابراهیمی(
شبح
شبنم فکر
طنين سکوت(حامد متقی)
فانوس (وبلاگ گروهی(
قاصدک
وب نامه)محمدرضا نسب عبدالهی(
وب نگار(فرهاد رجبعلی(
ياداشت های نيک آهنگ کوثر
کاربران می توانند برای انتخاب نامزد مورد نظر خود به سایت گزارشگران بدون مرزwww.internet.rsf.org مراجعه نمایند.
www.freebatebi.com

April 8, 2005 05:52 PM

سخن عزيز!
از اين که نام من و چند دوست ديگر پن‌لاگ در بين اين اسامی هست خوش‌حال شدم و از تو هم بابت تبريک‌ات تشکر می‌کنم!
اما آيا واقعا ابطحی از نظر نظری و عملی مدافع آزادی بيان است؟
ضمنا در مورد مقاله‌ي راشدان هم چيزی نوشتم که خوش‌حال می‌شوم بخواني.

شبح April 8, 2005 04:49 PM

كي گفته اين وبلاگ ها نماينده ي اهل قلم و انديشه ي ايران هستن؟؟ فقط واسه انتخاب شدن در اين مسابقه؟؟؟ ساده لوحي شما اصلا عجيب نيست... البته من خودم بيشتر اين وبلاگ ها رو مي خونم و دوست شون هم دارم اما هيچ وقت فكر نمي كنم نماينده ي كسي، جايي يا مردمي هستن...شما هم بهتره كلي گويي رو بذارين كنار و فقط از طرف خودتون حرف بزنين.

raha April 8, 2005 01:43 PM

agahyeh F.M. Sokhan: agar baad az hasht sal drough hayeh Khatami, baz ham dar shenakhteh zateh ashkhasi mesleh Abtahi moshkel darid, loutfan negahi be in site be andazid.
http://www.durna.info/xozistan.htm

Sahand April 8, 2005 02:03 AM

سخن عزيز... ممنون از محبت و لطف شما/ البته جاي خيلي ها منجمله خود شما بين منتخبين واقعا خالي است/ به نمايندگي از تمام فانوسيان از بزرگواري شما سپاسگذارم.

Alius Maximus April 7, 2005 11:44 PM