July 09, 2005

مسابقه مقاله نويسي وب لاگي

آقاي تمدن عزيز باز آستين همت بالا زده اند و مقدمات انجام مسابقه اي را فراهم آورده اند زير عنوان "مقاله نويسي وب لاگي". من به نوبه ي خود از ايشان و ساير دست اندرکاران و حمايت کنندگان تشکر و قدرداني مي کنم. اما چند نکته در باره ي اين مسابقه که ذکر آن ها شايد بي فايده نباشد:

1-علي عزيز قبلا مسابقه اي برگزار کردند زير عنوان طنز وب لاگي. متاسفانه تعداد شرکت کنندگان در آن چندان زياد نبود و کارهاي ارائه شده هم از نظر کيفي بسيار ضعيف بود. علت آن شايد دشواري موضوع و فرصت کم و فقدان "کاپ طلا" بود که خوشبختانه در مسابقه ي فعلي اين سومي فراهم شده اما در دو مورد ديگر مي توان کمي شرايط را بهتر کرد. مثلا مي توان زمان برگزاري را يکي دو هفته افزايش داد و تعداد سوژه را از يک مثلا به سه رساند. سوژه ي آقاي تمدن اگر چه زياد رويش فکر شده اما مسئله ي عمده ي جامعه ي ما نيست و قدرت مانور روي آن اندک است. به خصوص کساني که در ايران هستند نمي توانند زياد در باره ي آن صريح بنويسند چون در صورت مخالفت با آن مرتد خوانده خواهند شد. مي توان در کنار اين سوژه دو سوژه ي ديگر کارسازي کرد تا انتخاب بيشتري براي نويسنده وجود داشته باشد.

2-در مسابقه ي قبلي من از آقاي تمدن خواهش کردم نام نويسندگان را به داوران اعلام نکند تا زير تاثير نام به کسي راي داده نشود. اين خواهش را اين جا هم مي کنم.

3-حتما ضمن تعيين حداکثر کلمه، حداقل کلمه نيز مشخص کنند! در مسابقه ي قبلي بعضي دوستان مطلب طنز را با جوک اشتباه گرفته بودند و در يکي دو جمله حرف ِ "بامزه" شان را به مسابقه گذاشته بودند.

4-اما خواهش از نويسندگان عزيزي که در اين مسابقه شرکت مي کنند: حضور در اين مسابقه و اول شدن، اگر با استمرار در کار نويسندگي همراه نباشد، هيچ فايده اي نخواهد داشت. نه فضاي 100 مگابايتي، نه طراحي درجه ي يک قالب، و نه هيچ چيز ِ ظاهري ديگر به نويسنده براي اثر گذاشتن بر خواننده کمک نمي کند. تنها عامل مهم، خوب نوشتن و مستمر نوشتن است. اگر مي خواهيد تفنني بنويسيد البته اشکالي ندارد، ولي سعي کنيد در صورت برنده شدن کارتان را به طور مستمر ادامه دهيد.

من هم قول مي دهم به عنوان جايزه، نوشته هاي نفرات اول تا سوم را به شدت مورد نقد قرار دهم!

در همين زمينه: مختصری در باره ی ساختار مقاله نويسي از آقای مسعود برجيان

sokhan July 9, 2005 10:38 PM
نظرات

سلام!
آقا جان خيلي پررمق مي‌نويسيد، من كه حظ وافر مي‌برم از خواندن مطالبتان.
و اينبار هم مثل هميشه فايده بردم و ياد گرفتم.
پيشنهادها‌ي جالبي مطرح كرديد.
قربان قلم زلال و صدقتان.

سينا هدا July 13, 2005 09:55 PM

سلام جناب ف.م.سخن. ضمن تشکر از قلم شيوا ي شما در نگارش طنز مي خواستم پيشنهادي خدمت شما داشته باشم البته مي دانم که بر تاريخ جهان اشراف داريد و مي دانيد همين مسير فعلي ملت ايران را آروپا با سختي و مشقت زياد طي کرد و در راه انچه که امروز کسب کرده است دانشمندان و انديشمندان بزرگي را در پاي گيوتين از دست داد.و بودند مردان نام آوري که براي فرار از مرگ ياران و هم سنگران خود را به جوخه هاي اعدام سپردند.اما تاريخ هيچگاه از آنان که آرمان ملتهاي خود خيانت کردند ياد نمي کند و فقط فهرست وار مي گذرد .پيشنهاد من اين است که بياييم هشت سال اصلاحات دولت خاتمي را و اصلاح طلبان درون جاکميت را و اپوز يسيون داخل و خارج کشور را نقد کنيم و همه اهل قلم همت کنند و اين کار را به نحوه احسنت انجام دهيم.بي شک ما راه طولاني در پيش داريم
احمدي نزاد تدارکاتچي بيش نيست و براي انحراف دادن به مسير ملت ايران انتخاب شده او در جلوي لشکر استبداد است تا فرمانده واقعي در اتاق مخصوص فرماندهي نقشه انتقال حکومت را به فرزند خود تنظيم کند.يادمان باشد احمدي نزاد انتخاب نشد با راي وارد شده به صندوق منصوب شد.مهره ها را کنار مي زنند .مانند قاليباف که فقط مصرف بيست روز انتخابات بود و يا معين که حتي براي اثبات وجود جبهه دمکراسي خواهي و حقوق بشر جرات رفتن به جلوي درب دانشگاه را نداشت اينها شعار مي دهند و فکر مي کنند با حلوا حلوا دهن شيرين مي شود. موفق باشيد ارادتمند شما احمد عليپور

احمد عليپور July 13, 2005 02:01 PM

سلام بر ف.م.سخن عزيز.

با تمامي نكاتي كه مطرح كرده‌ايد موافقم. چند نكته‌اي را هم خود در بخش "نيم نگاه" متذكر شده‌ام.

پاينده و خندان باشيد.

مسعود برجيان July 10, 2005 06:12 PM

خیلی پیشنهادهای خوبی دادید. الان در خبرچین لینک میدهم.

آسمون July 10, 2005 06:52 AM