December 14, 2005

بايد حواس مان را شش دانگ جمع کنيم


عکس از ايسنا

مهدي جامي در پست آخرش به چند خبر مجعول اشاره کرده و انتشار آن ها را مورد سوال قرار داده.

من با راديو تلويزيون دولتي و نشرياتي که اخبار خام را از ده ها پالايه عبور مي دهند و بعد از بررسي کامل، آن ها را تبديل به خبر نهايي و تيتر و غيره مي کنند کاري ندارم و اگر خبري از جنس ِ ظهور انشتين ِ سروستاني و حل معضل مثلث برمودا منتشر مي شود لابد از بي سوادي و ساده انگاري مسئولان مربوط است.

اما در مورد رسانه هاي مستقل وضع به گونه اي ديگر است: بعد از اين که بيننده ي يکي از تلويزيون هاي لوس آنجلسي، جناب ِ مجري را با خبر مهيج تعقيب روزنامه نگار ايراني، کيانوش استقرار زاده، "سر ِ کار" گذاشت، نگران شدم مبادا "برادران شوخ طبع" بخواهند استعدادشان را در عرصه هاي جدي تر مورد سنجش قرار دهند و در حرکت بعدي رسانه هاي معتبر و اهل قلم محترم را با ارائه ي اخبار غلط گمراه کنند و به خيال خود به تخريب وجهه ي حرفه اي آن ها دست بزنند. پخش و نشر چنين اخباري ضمنا باعث خواهد شد تا حوادث ِ عجيبي که حقيقتا اتفاق افتاده مورد ترديد قرار گيرد و کسي جرئت انتشار آن ها را نداشته باشد.

لذا بايد در اين مسئله بسيار دقيق بود و سره را از ناسره بازشناخت و بر آنچه باطل است با قاطعيت قلم کشيد. اگر نتوانيم در مورد ذهنيت ها و گرايش هاي خرافي در کوتاه مدت کاري بکنيم، در اين موارد ِ عيني با کمي دقت و سبک سنگين کردن مي توانيم و بايد بکنيم.

رعايت ِ اين احتياط براي وب لاگ نويسان ما نيز که بهتر و سريعتر از هر رسانه ي رسمي ديگري به انتقال ِ اخبار ِ دست اول اقدام مي کنند واجب است.

طنز ِ موفقيت ِ خانم سروستاني در حل معماي مدال انشتين و مثلث برمودا، و خبر ِ دستگيري کيانوش استقرارزاده در روستاي برره، شايد در آينده در کنار ِ طنزهاي تاريخي مانند شوخي صادق هدايت با مجله ي موسيقي و نوشتن مقاله ي من در آوردي مطرح شود و آيندگان را با گرفتاري هاي صاحبان رسانه ي زمان ِ ما آشنا کند!

sokhan December 14, 2005 09:11 AM
نظرات

سخن گرامی من یادداشتی با اشاره به نمونه هایی تازه در وبلاگم نوشتم در این آدرس:
http://www.pouyashome.com/weblog/archives/000447.html
شاد باشی
پویا

پویا December 14, 2005 10:01 PM

dar hamin zamineh: http://starparty.blogspot.com/2005/12/blog-post_14.html

tahlil-e yek daneshjouy-e doktori-e physic

sarbehava December 14, 2005 08:48 PM

سخن گرامی سلام. نگرانی من هم بعنوان یک خواننده ی روزنامه از سطح آگاهی های اجتماعی نسل جدید خبرنگاران و روزنامه نویسانمان (صد البته نه همه شان) کم نیست. من حدود 7 ماه پیش این یادداشت را نوشتم و اشاره کوچکی کردم. http://www.pouyashome.com/weblog/archives/000224.html
سطح نازل آگاهی و غم نان و عدم دقت را که کنار هم بگذاری چیزی بهتر ازاین در نخواهد آمد. منهم نمونه های عجیبی (واقعا عجیب!) را در اینترنت دیده ام که همین روزها باید فرصت کنم در یک یادداشت بنویسم.
شاد باشی
پویا

***

پويای عزيز
ذکر نمونه ها و تحليل منصفانه ی آن ها بي ترديد از تعداد خطاهای آتي خواهد کاست. البته واقعيت های موجود را هم بايد در نظر داشت. اميدوارم به زودی یادداشت شما را بخوانيم.
موفق باشي
سخن

پویا December 14, 2005 03:53 PM