May 03, 2010

اولین باری که با کلمه وب لاگ آشنا شدم

این مطلب را برای صفحه ی وب لاگ های کلاسیک فارسی در فیس بوک می نویسم. امیدوارم کلاسیک های دیگر هم وقت بگذارند و از اولین باری که با کلمه ی وب لاگ آشنا شدند بنویسند.

شش هفت سالی می شود که وب لاگ می نویسم، ولی اولین باری که با کلمه ی وب لاگ آشنا شدم کی بود؟ درست به خاطر دارم اولین باری که این کلمه به چشم ام خورد، در مصاحبه آقای محمد علی ابطحی با سایت کاپوچینو بود. همان مصاحبه ای که آقای ابطحی با لذت بسیار از نوشیدن کاپوچینو سخن گفت و در صفحات قهوه ای رنگ کاپوچینو منتشر شد. نمی دانستم معنی این کلمه چیست و تفاوت آن را با وب سایت تشخیص نمی دادم. روزگاری بود که نوشته های فارسی بیشتر به صورت تصویر در اینترنت منتشر می شد و یونیکد رواج نیافته بود، بنابراین با جست و جو از طریق یاهو سعی کردم معنی وب لاگ را در سایت های خارجی پیدا کنم.(اگر اشتباه نکنم گوگل تازه تازه نام اش داشت بر سر زبان ها می افتاد و در آن دوران جست و جوگر یاهو و آلتا ویستا و یکی دو سرچ انجین دیگر مورد استفاده قرار می گرفت). به خاطر ندارم معنی وب لاگ را در کجا یافتم، ولی می دانم این کلمه باعث شد بعدها به صفحه ی حسین درخشان و چند وب لاگ دیگر در دوران ماقبل تاریخِ اینترنت فارسی راه پیدا کنم و نیمه شب ها که استفاده از اینترنت کنتور نمی انداخت، به دنبال کردن مطالب آن ها بپردازم. یادش بخیر دوران بی.بی.اس ندا، و انجمن های مختلف آن. بعدها، اتصال به اینترنت از طریق ندا و آپادانا و چت روم های سیاسی گویا و حضور در جمع های چند ده نفره ی مجازی و برگزاری مجالس پرسش و پاسخ و گفت و گوی مستقیم -البته با کلی قطع و وصل و تاخیر در رفت و برگشت صدا و دیسکانکت شدن- با شخصیت های سیاسی و اهل قلم مانند دکتر علیرضا نوری زاده. هجوم حزب الله همیشه در صحنه (پدر بزرگ های ارتش سایبری امروز) به چت روم ها و فحاشی آن ها و گریز به اتاق های دیگر. ولی اساسی ترین رویداد اینترنتی همان ظهور پدیده ی وب لاگ بود که به همت حسین درخشان فراگیر شد و امروز شاهد تاثیر آن در فرهنگ و سیاست کشورمان هستیم.

sokhan May 3, 2010 11:26 PM
نظرات

سخن عزیز!
مرا یاد قدیم‌ها انداختی و خیلی از نوستالژی‌هایم زنده شد. عجب دورانی بود. کدام از ما گمان می‌کردیم روزی در شکل و شمایل "وبلاگ‌نویس" در دنیای مجازی حاضر باشیم و هر کداممان "یک شخصیت مجازی" پیدا کنیم؟

***

مسعود عزیز
شما هم فرصت کردی چند خطی در این باره قلمی کن. جمع آمدن این نوشته ها جالب خواهد بود. سخن

مسعود برجیان May 4, 2010 08:38 PM

سلام.
خوب روايت كرديد.
ماجراي مشابه و مشتركي است.
يكي هم بايد همت كند يك صفحه براي وبلاگ‌هاي مدرن (‌تازه به دوران رسيده) تدارك ببيند.
يكي هم براي كلاسيك‌‌هاي اسقاط‌شده‌ي تعويضي و تجديد فراش كرده.

***

سینای عزیز
ممنون از شما و خوشحال ام که دوباره شروع به نوشتن کردید. از ای میل ارسالی هم متشکرم. به امید روزهای بهتر. سخن

سينا جامي May 4, 2010 09:23 AM