November 06, 2005

سالروز اشاعه ي وب لاگ هاي فارسي

مشهور است که عکاسي را ژوزف نيسفور نيپس اختراع کرده است ولي اگر به تاريخ ِ پيش از او بنگريم مشاهده خواهيم کرد که اشخاص ديگري زمينه ساز اختراع او بوده اند. اگر نبود کشف خواص اتاق تاريک توسط لئوناردو داوينچي، اگر نبود ابتکار کاردان در افزودن عدسي به اين اتاق، اگر نبود کشف اتفاقي تاثير نور بر مواد شيميايي توسط شولتز، اگر نبود کشف مرشل در تثبيت تصوير شيميايي، قطعا اختراعي به نام نيسفور نيپس هم ثبت نمي شد. البته ثبت اين اختراع به نام نيپس چندان بي مسئله نبود و اشخاص ديگري مانند فاکس تالبوت و داگر نيز ادعاهاي خود را داشتند که ادعاهاي بي راهي هم نبود.

بر سر وب لاگ هاي فارسي هم بحث و جدل هايي در جريان است. آن چه مسلم است آقاي سلمان جريري براي اولين بار وب لاگي به خط و زبان فارسي بر روي وب منتشر کرده است و آقاي درخشان نفر بعدي است که به فاصله ي چند روز و بي خبر از کار سلمان وب لاگ "سردبير خودم" را به راه انداخته است. اما اهميت کار درخشان از آن روست که ايشان براي اولين بار، دست به تهيه اديتور و راهنماي فارسي نويسي در وب لاگ مي زند و از طريق روابطي که با برخي از اهالي قلم و روزنامه نگاران دارد پاي آن ها را به وب لاگ نويسي باز مي کند. همه ي اينها در شرايطي اتفاق مي افتد که اوضاع ِ اجتماعي وسياسي ايران براي انعکاس نظر و انديشه فراهم است و کار درخشان در چنين فضاي مستعدي ثمر مي دهد.

فراموش نمي کنم اصرار ايشان را به نويسندگان ِ مثلا "عصر آزادگان" که بالاي هر مقاله نشاني ِ اي ميل شان را بگذارند تا خوانندگان بتوانند نظرشان را براي ايشان بفرستند؛ نويسندگاني که هر کدام در آن زمان مطرح بودند ولي دستشان به چنين کاري نمي رفت و آن را زائد مي دانستند. اکنون هر کدام از آن ها به خاطر پيگيري هاي مداوم درخشان، وب نويس هاي درجه ي يکي شده اند که من و شماي خواننده از نوشته هاي شان در وب بهره مي بريم. اينها عواملي است که کار درخشان را به عنوان يک آغازگر، برجسته و يادآوري هر ساله ي آن را ضرور مي سازد.

ويژگي هاي کار درخشان بسيار است و فرصت من براي نوشتن کم و در اين يادآوري نمي توانم به تک تک آن ها اشاره کنم. مثلا تنوع در مطالب درخشان، سبک خاص نوشته ها و اشاره ها، عناوين و پيوندها، همگي فضايي نو، خارج از چارچوب هاي شناخته شده ي مطبوعاتي به ما نشان مي دهد که متناسب با شرايط امروز ماست. تلاش او براي معرفي وب لاگ هاي فارسي در مجامع بين المللي نيز ستودني است.

من سالروز اشاعه ي وب لاگ هاي فارسي را به درخشان صميمانه تبريک مي گويم و اميدوارم به رغم ناملايمات و برخوردهاي طبيعي ميان اصحاب قلم شاهد تلاش هاي بي وقفه اش باشيم.

sokhan November 6, 2005 03:16 AM
نظرات

سخن جان!
سلام و درود
ايميل‌هاي من نمي‌رسد يا شما سرتان زيادي شلوغ است؟!

***

مسعود جان با سلام و پوزش از تاخير، هر دو اي ميل شما را دريافت کردم. من تا دو روز در مسافرتم که به محض بازگشت پاسخ اي ميل ها را ارسال خواهم کرد. قربانت. سخن

مسعود برجيان November 8, 2005 12:22 AM

ف.م.سخن عزیز تعجب نمیکنی که سلطنت پرستها با چه حدت و شدتی هجوم اوردند
بسایت شما برای پاک کردن چرکی که با سنگ پای قزوین هم روفتنی نیست گفتند و حظ هم کردند
چند تایی ملی گرا یا چپ شلاق خورده هم از بد کرداری انها نوشتند مثل من اما
یک طرفدار رژیم ملایی ننوشت چرا؟؟چون انچنان مشغول که نگو و نپرس و از
بخت بد سلطنت طلبها ملاها فقط دنبال زنده و مرده رجوی هستند انچه بدوغ هم
نمیارزد برای ملاها همانا رضا-ربع پهلویست در دربار مایکل-لدین که چاره را در
تقویت اقلیت ها دیده و ان کامنت گذار سلطنت پرست که صد ها توده ایی را بجرم
فدرالی کردن ایران بمسلسل وطن فروشی سپردند و حلق اویز کردند و با سیا
بر جسد انها ویسکی پاشیدند امروز ان بلا را بدست امریکا با جملات خدا نکند.. و
انشا الله که نشود وووزیر سیبیلی در میکند ... اما شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه

Saman November 6, 2005 04:59 PM

سلام... وبلاگهای فارسی به نظر من تأثیرات عمیق و مفیدی در قشر جوان روشنفکر ایرانی داشته و خواهد داشت. این فضاهای کاری، تونستند تا حدود زیادی این کاربران رو از ابتذال و پراکندگی به سمت تولید فکر و همگرایی ببرن. موفق باشید... یا حق!

مهدی هنرپرداز November 6, 2005 01:50 PM

تبریک به همه وبلاگرها

سیاوش November 6, 2005 09:34 AM