June 25, 2009

کشکول خبری هفته (۸۷) فوق‌العاده انتخابات ۵: آقای سازگارا ما مردم عادی هستيم نه پارتيزان و چريک!

برای خواندن اين مطلب در خبرنامه ی گويا روی اينجا کليک کنيد.

sokhan June 25, 2009 09:06 AM
نظرات

جناب ف.م.سخن،

در ادامه نظرات دوستان که معتقدند که برداشت درستی از صحبتهای آقای سازگارا نداشته اید، این را خواستم یادآور شوم که فحوای کلام ایشان ارائه راهکارهایی برای عموم مردم جهت مبارزه «مدنی» (Civilized) بوده که مستلزم فراگیری آموزشهای خاص بقول شما «پارتیزانی» نیست.
اینگونه برداشت و اظهار نظر شما جای تعجب دارد.
مردم ایران امروز بخوبی می سنجند و قضاوت میکنند. بیاد داشته باشید.

peyman July 17, 2009 12:40 PM

با سلام
فکر و متر تان پر توان تر باد سخن عزیز
(دادگاه تجدید نظر فرانسه: فیلم شلیک سربازان اسرائیلی به محمد الـدورة ساختگی بود)
بنده این مطلب را در سکولاریسم نو همراه سه ویدیو دیدم ولی بدلیل ضعف خودم در دانستن زبان متوجه قضیه نشدم(شاید دو سال پیش بود بقلم فتحیه ؟ از المان)اینک که شما در شماره88 اشاره ای بدان داشتید اگر اطلاع بیشتری از صحت وسقم ان دارید سپاسگزار مراحمتان خواهم بود .

حسن July 6, 2009 06:54 PM

People like you who participated in the revolution and brought this regime to power should apologize and leave us alone. The brave persons like Ms. Homa Nategh and Dr. Ismaeil Khoei beeged the iranian for forgiveness. You made mistake once No on etrust you any more. You , Mr Sazegar. Khangi , Nabavi should be quiet and do not advis us anymore. Please

ali July 6, 2009 04:36 PM

استاد ناديده و ناشناخته اما محبوب سلام!
هميشه از نوشته هايتان لذت زياد برده ايم و نكات بكر ياد گرفته ايم!
اگر توانستيد نيم نگاهي هم به وبلاگhttp://25khordad.blogspot.com/
بياندازيد.
هميشه پاينده باشيد.

آرمين گيلاني July 6, 2009 12:38 PM

به نظر من مقاله شما بهتر بود در سرمقاله كيهان چاپ ميشد يا اينكه تو بيست و سي ميخوندنش. چون اساسا از همون جنسه و توهمات ذهن آلوده يك بازجو رو بيان ميكنه...

July 6, 2009 12:07 AM

حالا منظورت از نوشتن این مزغرفات چی‌ بود. نکنه تو هم نوکر احمدی نژادی. تو و امثال تو غیر از کار شکنی چیز دیگه بلد نیستین.

July 4, 2009 02:54 AM

سلام بر ف.م آزاده و عزیز.
نمی‌دانم صحبت‌های جناب سازگارا در تفسیر خبر این هفته را دیدید یا نه؟(در باب مردمی بودن خمینی)
بنده در حد خودم مطلبی برای ایشان نوشتم ولی متاسفانه تاثیرگذار نخواهد بود. از شما که اثرگذارید می‌خواهم که تکانی به این موج سواران تاریخ بدهید.
سربلند و پیروز باشید.

Darieh July 3, 2009 03:24 PM

آقای ف م آزادی شله زرد و آش نذری نیست که بیارند در خونه ها تقسیم کنند داداش
باید مایه گذاشت . کسی هم نگفته ملت اسلحه دست بگیرند ولی اگر بخواهیم از کم خطرترین و مسالحه آمیز ترین راههای نشان دادن اعتراض پرهیز کنیم پس همون بهتر که خفه خون بگیریم و بشینیم تا اگر اتفاقی نیفته در سن 80 سالگی خاک بهشت زهرا رو تو سر مون بریزند
خوشبختانه جوونای مملکت ما مثل تو فکر نمی کنند که حتی میترسی اسم و رسمت رو بگی
راه موفقیت مردان حق شجاعت گفتن حقیقت است قراو بلند نه در گوشی تو سوراخی قایمکی

آرش July 3, 2009 12:36 AM

آقاي محترم
مگر در سوئد نشستي و شعار ميدي و مزخرف مينويسي.
نويسنده هاي مثه شما رو بايد برد ديوانه خانه آخه آدم حسابي شما مگه چشم و گوش نداري گور پدر سازگارا اونم همكار همين جمهوري كثيف بوده است ملت ايران همه را مي شناسند حتي نويسنده جير خوري چون شما را.........!!!!
خواهشمكنم قلمت را كنار بگذار و برو دنبال خايه مالي ات
شغل بگير و حالتو ببر .
واي بر ملتي كه نويسنده و روزنامه نگارش شما هاين واي واي واي...

كورش July 1, 2009 12:24 PM

یک لحظه تصورش را بکنید .////////////
/صبح وقتی پاسدار ها و بسیجی ها وملاها / وحشت زده /با کوچه وخیابان ها وبیابانها ی مملو از کاغذ های ریز وخرد شده مواجه شوند>؟؟؟ ( الله اکبر های شبانه فقط چند ساعتی دوام داشت ) با این دریای کاغذ چه کنیم ؟؟؟؟؟ با کدام جارو میتوان انرا پاک کرد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر هر شب تکرار شود چطور .؟؟؟ چه خاکی بر سرمان بریزم اگر مردم هر شب انرا تکرار کنند. چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر مردم در شهرها وروستاها خبر دار شوند وهمین کار را بکنند چی.؟؟؟؟؟ با فیلم های ارسالی از این کاغذ ها چه کنیم.؟؟؟ نکنه goole earth بتونه از اون بالا بالاهاگزارش تصویری بده.؟؟؟؟؟؟ چه میکنه این بمب کاغذی....؟؟؟؟؟
(( ایا ایرانیان برای بار دیگر با این تاکتیک مبارزاتی اعتراضی مسالمت امیز چشم جهانیان را حیرت زده
خواهند کرد.؟؟؟؟ // هذ اگوی و هذا میدان //)) ...ایران وجهان منتظر ست.............

samadghazi June 29, 2009 03:36 PM

درکی ازهنر های یک استراتژ// تاکتیک محوری ما چیست؟؟//
گذشته ازبحث درباره ی دامنه ی بس وسیع علم استراتژی وتاکتیک ها نکات زیر قابل یاداوری است......
پس از تعیین نیروهای اصلی در یک جنبش وضد جنبش جایگاه نیروهای میانی ارزش فوق العاده استراتژیک دارد./ یعنی همان اقشار متوسط وملاحظه کاری که ما بالتفاوت ان را میتوان از 3 ملیون تظاهرات کننده به هزار و.... دید / این امر بدیهی است / هنر یک استراتژ اتخاذ یک تاکتیک صحیح کم هزینه وقوی ومستمرو کم خطر در طول یک استراتژیست./ روی کم هزینه وکم خطر تاکید داریم./ تنها تحت لوا وپیشبرد این تاکتیک هست که اقشار متوسط حاضرند به میدان مبارزه امده وانرا تداوم بخشند واین همان تاکتیک محوری است که بمانند رودخانه ای متداوما در جنبش جریان داشته دوست را سیراب وقوی ودشمن را خفیف وضعیف و.... میسازد.// این تاکتیک در انقلاب 57 همان الله اکبر گفتن شبانه بود.// اما این تاکتیک بادورژیم متفاوت دراین شرایط اگر چه لازم اما ناکافی وناقص است و باید انرا با تاکتیک بمب کاغذی تکمیل کرد /که تمامی خصوصیات محوری بودن یعنی( کم هزینه. مستمر . سهولت اجرا . بیخطر وبویژه قابل اجرا در شهرستان ودرروستا ها) رادارد .// تمرکزیک استراتژ صرفا به اکسیونهای مختلف بدون ارایه تاکتیک محوری یک خطای استراتژک است وحداقل زیان ان به هدر دادن نیروهای پیشرو ودلسردی وخانه نشینی اقشار میانه است .// حتی میتوان از این تاکتیک بعنوان اعتراض مردم تا ازادی کامل زندانیان سیاسی ( که متاسفانه تا

samadghazi June 29, 2009 11:00 AM

با سلام آقای ف.م. سخن،
راستش برداشتی که شما از صحبتهای آقای سازگارا داشتید به نظر من غیر منصفانه است. خوب مشخصه که شما از جنگ و خشونت خوشتون نمی آد، بله هیچکس خوشش نمی آد، ولی وقتی شرایط مثل الان میشه چاره ای نیست جز مشارکت همه در یک مبارزه مردمی. البته ظاهرا شما از کلمه مبارزه خوشتون نمیآد!! مگه غیر از اینه که فقط با مبارزه(منظورم کلمه عام مبارزه مثل مبارزات مدنیه) می شه به هدفمون برسیم؟ مسلمه که با نشستن و شعار دادن کار به جایی نمی بریم. ولی لازمه این مبارزه حضور مداوم مردمه و بلاخره احتمال پیش آمدن در گیری هم هست(اونم باابن حکومت عدالت محور!!) حالا آقای سازگارا داره واسه اون شرایط خاص راه حل (اون هم با استفاده از تجارب خودش و تجاربی که در سایر دولتهای کودتایی در دنیا پیش اومده) ارایه می ده و مردم رو برای اون شرایط آماده می کنه و اگه این شرایط با روحیه شما جور در نمی اد، دلیل نمیشه که این وسط خلاف جهت شناکنید و نظرتون رو که حتما محترم هست، به سمع و نظر همه مردم برسونید. خوب شما ظاهرا از این جمله که مثلا "خیابون را با بشکه یا اتوموبیل بند بیارید" احساس وحشت می کنید و یاد جنگهای پارتیزانی می افتید!!. مسا له ای نیست، به هر صورت هر کس علایق و سلایقی دارد ولی چیزی که هست، اگه این چیزها با روحیات لطیف شما سازگار نیست لطفا از همون پشت جبهه به کمک به مردم ادامه بدید.
متشکرم.

omid June 28, 2009 07:41 PM

شعور مردم رو دست کم گرفتید قربان . مثل رییس جمهور عزیزتون . بروید این لاتا الات رو برای هم فکرتنتان روضه بخوانید . مردم از شما عاقلترند. خبر ندارین . جواب وجدان و خدا رو چی میدین . شرم کن سفسطه گر

June 28, 2009 03:45 PM

من هیچ وقت علاقه ای به نوشته ها و تحلیل های آقای سازگارا نداشتم، ولی از این یک کارشان خوشم آمد. به نظرم شما اصلا متوجه ماهیت کار سازگارا نیستید. سازگارا سعی دارد تا بخشی از تجارب کشورهای دیگر را به ایران منتقل کند. ممکن است تمام این راهکارها مناسب ایران نباشد، ولی طرح آنها بهتر از طرح نکردن آنهاست. آیا مثل شما طنز بی نمک می نوشت بهتر بود؟

محمد June 28, 2009 03:56 AM

سلام دوست عزیز
فکر میکنم هدف شما بیشتر نقد آقای سازگارا بود فارغ از اینکه ایشان چه بگویند.
من نفهمیدم کجای صحبتهای آقای سازگارا شما را یاد جنگهای چریکی انداخت تمام تمرکز صحبتها روی این مطلب بود که نگذاریم جنبش به خشونت آلوده بشه اقلا از طرف هوا داران جنبش.
بیایید با غرض چیزی ننویسیم و در هر حال یادمون نره که ما همه با هم هستیم.
به امید فردایی روشن

مریم June 28, 2009 02:59 AM

!!!!!!??????
vaghean dar morede harfaye dr Sazegara bood in neveshte???
yekam sanjide tar benvisid,mese bazjooha sohbat mikonid,,,,in lahniye ke ahmadi nejadam be kar mibare.mamnoon!!!!

June 27, 2009 07:37 PM

شما مامور جمهوری اسلامی هستی . کاری را که میکنی همون کاری است که به شما مامورهای سپاه تعلیم دادند خود را بی طرف یا موافق جنبش مردمی نشان دادن ولی با این حرفها به جنبش مردمی صدمه زدن ایجاد ترس و یاس در مردم ایجاد کردن. ولی همه الان شما ها رومیشناسن.حنا شما دیگه رنگ نداره سپاه پاسداران از یک مشت آدم بی سواد تشکیل شده موشکهاش روسی وکره ای هستند سیستم مخابراتشون و جاسوسی اینتر نتی از زیمنس و اروپاست لطفا پز این دزد های تکنولوژی را نده اگه میخواهی بقول خودت کمک به مردم کنی بهترین کار اینه که لا طائلات نبافی میدونم که سپاه خیلی وحشت کرده از کارهای سازگار

ali saderghu June 27, 2009 01:13 PM

من مرتب در ابن دو روز گذشته حرفهای آقای سازگارا رو شنیدم تعجب می کنم کاش کمی صبر می کردید و بی مهابا نمی تاختید.. نمیدانم ایران هستید یا شما هم از بیرون از کشور آن هم با نام مستعار می نویسید. باری خواهش می کنم راحت حرف خود را بدون انداختن آن بر دوش سخنان سایرین بزنید...مردم خود می دانند کدام را برگزینند و احتیاج به شفاف سازی ندارند. نیاز ندارند حرفهای دیگری را دیگری برایشان ترجمه و تفسیر کند و دوباره به خوردشان دهد...باری شما را به شنیدین حرفهای آقای سازگارا در دو روز گذشته جلب می کنم...!!!!مبارزه بی خشونت بدون کشته شدن حتی یک نفر!!!

مونا June 27, 2009 12:55 PM

یه نفر نوشته شما رو برام فوروارد کرد ، در جوابش اینو نوشتم:

حرفهایی که زده همه درسته ، من هم شخصا با برخی پیشنهادات سازگارا مشکل دارم. ولی من هم مثل خودش میگم از نیت ف.م.سخن خبری ندارم ، ولی نتیجه ای که از این صحبت ها می گیرم اینه که مردم مغلوب ترس شده اند و حق هم دارند و چاره ای هم نیست و کسی هم حاضر به پرداخت هیچ هزینه ای نیست. در حالی که این واقعیت نداره. بزرگترین ترس مردم در حال حاضر اینه که پشتشون خالی بشه و راهکارهایی که سازگارا پیشنهاد می کنه ، خصوصا در ویدیو های اخیرش ، کم هزینه ترین به قول خودش آکسیون هایی است که مردم از حضور همدیگه مطمئن باشند.

ما فعلا به دنبال کردن سازگارا ادامه میدیم ، چون هدفش را با هدف جنبش درون گره زده ، سیستم را خوب می شناسه ، معتقد به خشونت نیست ، بازوهای متعددی در داخل و خارج داره ، و از همه مهم تر در رهبری یک جنبش دیگه نقش داشته. اما همین که احساس کردیم داره از جاده منحرف میشه ، یا اصلاحش می کنیم یا دیگه دنبالش نمی کنیم. او رهبری جنبش نیست و نخواهد بود ، ولی برای یک کاسه کردن فعالیتهای طرفداران جنبش در بیرون و درون میتونه نقش موثری ایفا کنه.

اگر من به جای ف.م.سخن بودم ؛ بجای نوشتن توی گویا به خود سازگارا می نوشتم که تا هنوز مرکزیت جنبش شکل نگرفته ، اون رو توی نطفه خفه نکنم. بماند که خود ف.م.سخن به شدت زیر سواله ، که ادعا میکنه توی ایرانه ولی چیزایی می نویسه که خارج نشین ها هم جراتشو ندارن. هر چند می دونم نام مستعاره ، ولی در رفتن از چنگ وزارت اطلاعات با بکار بردن اسم مستعار ، مثل قایم شدن پشت یه گلدون توی بازی قایم موشکه. قلم خوبی داره ، حرفهاش به دل می شینه ، ولی من شخصا حاضر نیستم یه آدم واقعی که امتحانشو پس داده ول کنم و یه آدم مستعار رو بچسبم. جامعه و توس و نشاط و نهضت عظیم دو خرداد را فراموش نکنیم.

علی June 27, 2009 12:31 AM

سلام
مطلب شما را خواندم و آن را نه برداشتی منطقی بلکه توام با خصومتی شخصی با آقای سازگارا یافتم. چه ایشان با پیشینه ای که دارد بسیاری چون من بی‌تجربه را مردد در قضاوت می‌کند اما از شما که دستی به قلم دارید می‌خواهم که گذشته را کنار بگذارید و حتا از امثال موسوی‌ها که در دهه ۶۰ خطاها کردند و پشیمانی ای هم ابراز نداشتند علی‌الحساب بگذرید چه برسد به سازگاراها و گنجی ها که معترف به پلشتی روش‌های به کار گرفته در نظام اسلامی‌اند. به گمانم طول و تفصیل در تفسیر آن هم به شیوه‌ای که به مثله کردن حرف‌ها بیانجامد کار پسندیده‌ای نیست. نوشته‌ای آقای سازگارا گویی کمی به تعجیل بود اما آنقدر ها که شما با عینک بدبینی به آن نگاه کردید بی‌مسوولیت نبود. امروز به جای خاموش کردن و تخطئه یکدیگر باید هر صدایی را اگر جیغ بی‌حاصلی نباشد غنیمت شمرد. آدم‌ها را از روی عملکرد حالشان قضاوت کنید و آن چه می‌گویند.
از شما متشکرم.

منصور June 26, 2009 06:25 PM

chand mahe pish ke shoma ba aghaye shahrame homayun daroftadid va ishun o jonbeshe ishun ro naghd kardid, mavaze e shoma ghabele fahm bud va inke jaryane popolisti be rah oftade tavvassote ishun ro naghd mikardid, vali in neveshteye akhire shoma aslan baraye man ghabele fahm nist. che chizi ro mikubid? ya behtar begam: az che chizi haras darid, az inke mobarezate mardom be surate systematik edame peyda konad? chon ke jenabe sazegara bar adam khoshunat va hazineye kam tekiye darad. nemifahmam inke angizeye shoma serfan mokhalefate ba jave mojud ast ( be noii arze andam!?) ya inke har mokhalefati ba jaryane hakem dar iran ro be surate hesab shode va kontrol shode, bar nemitabid?! va be toroghe mokhtalef kushesh dar parakandane mardom darid o be gunei say dar shekastane istadegi mardom! va an ra be cheriki budan motahham mikonid!?, .

June 26, 2009 02:11 PM

az neveshteat boye taafone komonisty va zede amrikaei miomad
shoma hamanhaei hastid ke baraye arbabetan dar shoravi dar iran adamforooshy mikardid va hanooz ham agar payash bioftad mikonid
chon shoma ham mesle jomhory eslamy ideology darid
haman behtarast ke saket shavi

b June 26, 2009 11:35 AM

دوست عزيز
ممکن است برخی از ايرادات شما به آقای سازگارا درست باشد، ولی او حداقل جرئت گفتن آنرا داشته است
شما که يکی به نعل می زنی يکی به ميخ
اسم خودت را هم از ترس مخفف اعلام کرده ای
طنز نويس خوبی هستی ولی همه مطلب شما سنار بدرد مردم نمی خورد. از اين آب گل آلود چه ماهی ای می خواهی بگيری؟ عالم و آدم را در نوشته است مسخره می کنی
اصلا جه جوری وقتی هم وطنانت در خيابان کشته می شوند انقدر دل و دماغ داری بشينی طنز بنويسی؟ سازگارا آنجه به فکرش رسيده را گفته شما هم اگر مردی راهکار بده هی نشين کنار گود بگو لنگش کن

June 26, 2009 03:03 AM

کجای مقاله آقای سازگارا تشویق به جنگ چریکی و خشونت است که اینچنین در مقابل آن موضع گرفته اید؟ به نظر من ایشان با جزییات مناسبی در مورد دفاع صلح آمیز و اقدامات عملی پرداخته است. در زمانهایی خاص نظیر اکنون پرداختن به مسائل عملی کاربرد بیشتری دارد تا کلی گویی و شعار. سبز باشید.

اسماعیل الف June 25, 2009 08:24 PM

لطفاً کمتر چرت و پرت بنویسید

June 25, 2009 05:14 PM

fekr mikony in mardomm ha gheshono bedone khonrizy betonan begiran khab didi kheire ma na savaky hastam na mojahed valy mesle rooz baram roshane ke agar mardom mobareze mosalahaneh nakoonanam be hichi nemiresan choon khameneei adam koshe va mikoshe ta be mone be gole marrof shoma khodeto migam ayya are you part of the problem or the solution, taklifeto ba khoodet maloom kon chetor misheh ba kasy ke mikhad bokoshadet bedone jang barabar hageto begiri

adame mamoly June 25, 2009 03:51 PM

راجع به این مطلب باید به شما بگویم که شما بسیار ساده انگار هستید.اگر آقای سازگارا چنین راهکارهایی را ارائه می دهند به این دلیل است که از عواقب وخیم چنین کودتایی آگاهی کامل دارند.فراموش نکنید آقای سازگارا کسی است که در تشکیل سپاه پاسداران نقشی اساسی داشته و در کل تمامی خصوصیات رفتاری این نظام را به خوبی می شناسد.اگر چنین راهکارهایی ارائه شده برای این است که در صورت عدم اجرای آنها مردم تاوانی بیش از این خواهند پرداخت.اگر الان ما دهها کشته و صدها زخمی در این راه میدهیم، بعد از این دوره خدا عالم است که جند هزار نفر کشته خواهند شد.

mehr June 25, 2009 12:47 PM

سلام استاد
ممنون از مقاله مثل همیشه با ارزشتان. خسته نباشید
با اجازه اینجا یک تبلیغ میگدارم چون فکر میکنم خیلی ها به اینجا سر میزنند. البته یک نفر هم برای ما یک نفره
یا علی

روز جمعه ساعت یک هر کسی هر چند تا میتونه بادکنک سبز هوا کنه تا همه
ببینن... بادکنکها رو باید با یک گازی مثل هلیوم باد کرد و از الان هم
باید مقدماتش رو فراهم کنیم.... بسم الله

همه بغضتان را بدمید توی یک بادکنک سبزو بسپاریدش به آسمان، بلکه دلتان
اندکی آرام شود
این کار چندین فایده دارد:ا
اول از همه اینکه بچه هایی که اینروزها مدام صدای تیرشنیده اند و بوی دود
و آتش خورده اند کمی شاد میشوند
دوم اینکه آسمان شهرمان هم مثل دلمان سبز میشود
سوم اینکه آن دوستانی که از نماز جمعه برمیگردند سرشان را میگیرند بالا
که بادکنک ها را ببینند و خدا را چه میدانید شاید خدا را هم دیدند
چهارم اینکه بادکنک اگر تیر بخورد خونی ندارد که بریزد که همه را ماتم زده کند
پنجم اینکه دوستان بسیجی برای گرفتن آنها میروند به آسمان و ما در زمین
کمی از وجودشان خلاص میشویم
ششم اینکه باید هر کاری که میشود کرد که مبارزه مان مسالمت آمیز باشد
زمان: جمعه همین هفته ساعت یک بعدازظهر مکان: بالکن خانه تان
برای اینکه بادکنک برود هوا، میتوانید از دود سیگار استفاده کنید، یا گاز
مخصوص. لطفا قبل از آنکه در هرمغازه بادکنک فروشی یک بسیجی کاشته شود،
زودتر تا میتوانید بادکنک سبز بخرید یا رنگی و بعد به رنگ سبز رنگش کنید

این کامنت را برای دوستانتان ایمیل کنید لطف


ابراهیم June 25, 2009 12:04 PM

Khob Dele Mardom ra khali mikonid, ajretan ba agha

Bijan Asli June 25, 2009 09:55 AM